کد مطلب: ۲۳۷۶
تعداد بازدید: ۱۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
احکام قانون| ۱
آیا حدود و تعزیرات در جرائمی که موجب سلب امنیت مالی و ناموسی مردم می شود و این جرائم علناً انجام می‌گردد را می‌توان در ملأعام اجرا کرد یا اجرای حد در ملأعام مختص زنا می‌باشد؟
اقامه حدی از حدود الهی از 40 روز باریدن باران بهتر است.
پیامبر اکرم(ص) از شفاعت کردن درباره حدود نهی کرده و فرمودند: کسی که در حدی از حدود الهی شفاعت کند تا آن را باطل کند و در ابطال حدود الهی تلاش نماید، خداوند روز قیامت او را عذاب می کند. امام صادق(ع)، میزان الحکمه، 2/ 308
سؤال: آیا حدود و تعزیرات در جرائمی که موجب سلب امنیت مالی و ناموسی مردم می شود و این جرائم علناً انجام می گردد را می توان در ملأعام اجرا کرد یا اجرای حد در ملأعام مختص زنا می باشد؟
حضرت آیت الله تبریزی:
در اجرای حدود و تعزیرات دو جهت لحاظ شده است، جهت اول مجازات اعمال و دوم متنبه بودن مردم که از جزای عمل بترسند و دنبال معصیت و گناه نروند و شخص مرتکب شده را بشناسند و این مترتّب بر علنی بودن اجرای حدود و تعزیرات است و اختصاص به زنا ندارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
در مثل حد زنا قرآن مجید می فرماید: «و لیشهد عذابهما طائفه من المومنین.» و ظاهراً سایر حدود  نیز همین حکم را دارند و امر تعزیر با حاکم شرع جامع الشرایط و خود مجری آن است، هر طور صلاح بداند اجرا می نماید و الزام قاضی به کیفیت اجرای آن جایز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
بلی مربوط به نظر قاضی است.
حضرت آیت الله بهجت:
در زنا بنا بر نصّ قرآن کریم ثابت است و در سایر جرائم باید منصوص باشد یا به نظر حاکم شرع لازم باشد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
جرائمی که باعث ناراحتی جامعه شده است اجرای حد آن در ملأعام بهتر است.
اجرای علنی حدود و تعزیرات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: