کد مطلب: ۳۲۳۵
تعداد بازدید: ۵۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
معارف دین| ۵۱
تمام گناهان، اگر به ‌طور شایسته تدارک و جبران شود مورد آمرزش و عفو است. شرک به خدا - خواه عقیدتی باشد و خواه عملی - ابتدا با تصحیح عقیده و در اعتقاد به توحید، و سپس با ترک عمل شرک‌آمیز، و توبه‌ کردن جبران می‌شود.
آیا در نزد خدای بزرگ گناهی هست که نابخشودنی باشد؟
 
به‌ طور کلّی تمام گناهان، اگر به ‌طور شایسته تدارک و جبران شود مورد آمرزش و عفو است. شرک به خدا - خواه عقیدتی باشد و خواه عملی - ابتدا با تصحیح عقیده و در اعتقاد به توحید، و سپس با ترک عمل شرک‌آمیز، و توبه‌ کردن جبران می‌شود.
ظلم به مردم و حقّ الناس نیز با ادای حقّ ذی‌حق، و توبه محو می‌گردد. و اگر شخص، قادر به ادای حق نباشد، ممکن است توبه و طلب مغفرت برای صاحب حقّ، موجب جبران حقّ او در آخرت گردد و گناهی که فقط به نافرمانی شخصی ارتباط داشته باشد، اگر عملی است که قضا و جبران داشته باشد (مثل: تَرک نماز) با توبه و قضا جبران می‌گردد؛ و اگر صرف معصیّت و مخالفت است، مثل بسیاری از گناهان کوچک و بزرگ، با توبه نصوح و جدی تدارک می‌شود و خلاصه راه باز است. فقط گاه ممکن است طبع بعضی گناهان یا اصرار در بعضی معاصی این اثر وضعی را داشته باشد که صاحب آن موفّق به توبه و حصول حال ندامت و پشیمانی نگردد؛ چنان‌ که در قرآن مجید می‌فرماید: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَ كَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ[1] .
نکته دیگر که در اینجا قابل ‌ذکر هست این است که به گفته قرآن کریم و روایات شریفه، اگر کسی مشرک و با فساد عقیده بمیرد، گناه او آمرزیده نخواهد شد؛ ولی در مورد گناهان دیگر اگر انسان حتّی بدون توبه بمیرد ممکن است مورد عفو و آمرزش قرار بگیرد، چنان که در مورد اهل ولایت امیرالمؤمنین(ع) است، آیه إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ[2]، و روایاتی که ظلم در آن‌ها بر سه قسم تقسیم شده: «الظُّلمُ ثَلاثَة وَ ظلم یَغفِره الله» الحدیث[3] به همین معانی دلالت دارد که برای بیان تفصیل بیشتر، فعلاً مجال نیست.

آثار گناهان کبیره (از قبیل: زنا، شرب خمر، غیبت، غصب و ...) که انسان از روی جهل و غفلت مرتکب شده است، پس از برطرف شدن غفلت چگونه مرتفع می‌گردد؟ 
نسبت به غصب علاوه بر ادای مال غصبی به صاحب آن و ادای اجرت‌المثل زمان غصب بعد از ادای حقّ الناس، استغفار و توبه جدّی نماید، ان‌شاءالله خداوند می‌آمرزد.
نسبت به شرب خمر هم استغفار و توبه جدّی نماید، ان‌شاءالله خداوند می‌آمرزد. و در صورت جهل به موضوع، گناه شمرده نمی‌شود.
نسبت به غیبت با امکان حلیّت طلبیدن از شخصی که از او غیبت کرده، از او حلّیّت بطلبد و اگر ممکن نیست و سبب دشمنی و فتنه می‌شود به همان استغفار اکتفا کند.

توبه و اعمالی که بیمار، پس از مطّلع شدن از مسئله انجام می‌دهد چه حکمی دارد؟
برحسب آیه وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ[4]، از کسانی که با بی‌توجّهی و بی‌اعتنایی به اوامر و نواهی، زندگی خود را در معصیّت و ظلم و گناه صرف کرده‌اند وقت معاینه مرگ، توبه نیست و مثل توبه فرعون در حال غرق شدن هست. امّا ظاهراً اشخاص مبتلا به امراض مهلک که احتمال شفا و بهبودی نسبی می‌دهند و حال آن‌ها حال احتضار و مرگ نیست، می‌توانند توبه نمایند؛ یعنی واجب است توبه نمایند و امیدوار به رحمت و مغفرت خدا باشند. این اشخاص مصداق این آیه از قرآن نیستند.
هر هنگام ممکن است مسئله استغفار و استرحام از خدا، مفید واقع شود و شخص استغفار کننده مورد مغفرت و رحمت بی‌انتهای الهی قرار گیرد. بنابراین باید این اشخاص هم با استغفار و تدارک مافات به ‌وسیله اعمال خیر ممکن و وصیّت به امور خیر، امیدوار و دل آرام باشند و به خدا حسن ظن داشته باشند؛ چنان که روایات، مفصّلاً این معانی را بیان نموده‌اند. 

اگر کسی نسبت به والدین خود بدی کرده باشد و آن‌ها فوت کرده‌اند، چگونه می‌شود جبران کرد؟
فعلاً می‌تواند با قرائت قرآن و دادن خیرات و احسان نسبت به آن‌ها، موجبات خشنودی آن‌ها را فراهم سازد و از خداوند متعال برای آن‌ها و خودش طلب مغفرت نماید.
 

پی‌نوشت‌ها

 
[1] - روم/10.
[2] - نساء/48.
[3] - وسائل:16/52.
[4] - نساء/18.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
0
سلام علیکم وقت شما بخیر من مدتی شش ماه شاید هم بیشتر میشه که متأسفانه حرفهای کفرآمیز وشرک آمیز نعوذ بالله نسبت به خدا در ذهنم شده یا در دلم نمیدونم چون چند ماه بیکار بودم در خونه تنها بودم افسردگی گرفتم رفتم پیش سعید الان حالم بهتر شده آرامشی در دلم حس میکنم الان که گذشته فکر می کنم گریه ام میگیره خلاصه زیاده آیا امکان پخشش وجود داره چون الآنم بعضی فکرهای وسواس در ذهنم رفت و آمد داره با گفتن استغفار بر طرف میشه؟ لطفاً راهنمایی کنید خیلی پریشونم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: