1ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنَّ حُسنَ الظَّنِّ مِنَ العِبادَةِ.
حسن ظن و خوشبینی انسان خود یكی از مصادیق عبادت است. (شهابالاخبار، ص 357)
2ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
أَفضَلُ الوَرَعِ حُسنُ الظَّنِّ.
حسنظن و خوشبینی بالاترین مرتبه تقوی و پرهیزکاری است. (فهرست غرر، ص 226)
3ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ وَ سَلامَةُ البَدَنِ.
خوشبینی، مایة راحتی جان و سلامتی تن آدمی است. (شرح غرر، ج 3، ص 384)
4ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِحتَرِسوُا مِنَ النّاسِ بِسُؤالظَّنِّ.
از سوءظن و بدگمانی نسبت به مردم بپرهیزید. (تحفالعقول، ص 53)
5ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
حُسُن الظَّنِّ اَصلُهُ مِن حُسنِ ایمانِ المَرءِ و سَلامَةِ صَدرِهِ.
اصل و ریشة حسنظَن، ایمان نیکوی شخص و صفای باطنی او است. (بحار، ج 75، ص 196)
6ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنّ اللهَ تَعالی حَرَّمَ مِنَ المُسلِمِ دَمَهُ وَ مالَهُ وَ أَن یُظَنَّ بِهِ ظَنَّ السَّوءِ.
خداوند متعال، تعرض به جان و مال مسلمان و سؤظن و گمان بد بردن به او را حرام فرموده است. (بحار، ج 75، ص 201)
7ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اِتَّقوا ظُنونَ المُؤمنینَ فَاِنّ الله تعالی جَعَلَ الحَقَّ عَلَی اَلسِنَتِهِم!
از ظن و فراست مؤمنان برحذر باشید كه خداوند متعال حقیقت را بر زبان آنان جاری ساخته است! (نهجالبلاغه، کلمة 301)
8ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اِطرَحوا سُوءَ الظَّنِّ بَینَكُم فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ نَهی عَن ذلِكَ.
سؤظن و حس بدبینی را نسبت به همدیگر از خود دور کنید. این یک وظیفه و دستور خداوند متعال است. (خصال، ج 2، ص 163)
9ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
أَحسِنوا ظنُونَكُم بِاِخوانِكُم تَغَتَنِموا بِها صَفاءَ القَلبِ وَ نَقاءَالطَّبعِ.
در حق برادران خود حسنظن داشته باشید که برای شما صفای دل و پاکیزهطبعی به دنبال خواهد داشت. (بحار، ج 5، ص 196)
10ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
مَن ظَنَّ بِكَ خَیراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ.
کسی که به تو حُسن ظن دارد تو نیز این خوش باوری او را نسبت به خود بپذیر. (نهجالبلاغه، کلمة 240)
11ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
مَن لَمْ یُحِسنْ ظَنَّهُ اِستَوَحشَ مِن كُلِّ اَحَدٍ!
کسی که حسّ بدبینی دارد از همه کس وحشت دارد! (فهرست غرر، ص 227)
12ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
سُوءُ الظَّنِّ بِمَن لایَخونُ مِنَ اللُّؤْمِ.
سؤظن بردن به کسی که اهل دغل و خیانت نیست نشانة لئامت و فرومایگی است. (فهرست غرر، ص 227)
13ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
مَن ساءَ ظَنُّهُ بِمَن لایَخونُ حَسُنَ ظَنُّهُ بِما لایَكونُ!
کسی که به شخص امینی که اهل خیانت نیست گمان بد ببرد (در عوض) به آنچه که واقعیت ندارد خوشگمان خواهد بود! (فهرست غرر، ص 228)
14ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
مَن عَرَّضَ نَفسَهُ لِلتُّهمَةِ فَلایَلومَنَّ مَن أساءَ الظَّنَّ بِه.
کسی که خود را در معرض تهمت قرار میدهد، دیگر حق ندارد کسانی که به او بدگمان میشوند ملامت نماید. (بحار، ج 75، ص 91)
15ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
اذاَ اتَّهمَ المُؤمنُ اَخاهُ اِنْماثَ اَلاِیمانُ فی قَلبهِ كَمایَنماثُ المِلحُ فی الماءِ!
هرگاه مؤمن برادر دینی خود را تهمت بزند، ایمان او همانند نمک که در آب حل میشود ذوب و مضمحل میگردد! (بحار، ج 75، ص 198)
16ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
ایّاكُم وَ الظَّنَّ، فإنَّ الظّنَ اَكذَبُ الكِذبِ!
به هوش باشید و از گمانهای بیپایه بپرهیزید و بدانید دروغ بودن گمان، بیش از هر دروغی دیگر حقیقت دارد! (بحار، ج 75، ص 252)
17ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
مَخرَجُ المُؤمِنِ مِنْ سُؤِ الظَّنِّ أَنْ لایُحقِّقَهُ .
مؤمن، برای رهایی از بدگمانی، باید که سؤظن خود را (هیچگاه در خارج) به فعلّیت نرساند. (بحار، ج 75، ص 21)
18ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
حُسنُ الظّنِّ أَن تُخلِصَ العَمَلَ وَ تَرجُوَمِنَ الله أَن یَعفُوَ عَنِ الزَّلَلِ.
حسنظن (به خدا) آن است که تو (اوّل) عمل را خالص کنی بعد امید داشته باش که خدا از خطاهایت درگذرد. (فهرست غرر، ص 227)
19ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ماكَرِهتَهُ لِنَفسِكَ فَاكرَهْ لِغَیرِكَ وَ ما اَحبَبتَهُ لِنَفسِكَ فَأَحِبَّهُ لِأَخیك.
چیزی که برای خودت خوش نداری برای دیگران هم خوش مدار و آنچه برای خودت دوست میداری برای برادر دینیات هم دوست بدار. (بحار، ج 77، ص 67)
20ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
المُریبُ اَبداً عَلیلٌ!
آدم شکّاک و بدگمان همیشه مریض است! (فهرست غرر، ص 146)
21ـ امام جواد(ع):
مَن لَم یَرضَ مِن اَخیهِ بِحُسنِ النَّیَّةِ لَم یَرضَ مِنُه بِالعَطِیَّةِ.
کسی که از حُسن نیّت برادر دینیاش خشنود نباشد از محبّت و عطاهای او نیز خوشنود نخواهد بود. (بحار، ج 78، ص 365)
22ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
لادینَ لِمُسیءِ الظَّنِّ!
کسی که حسّ بدبینی دارد، دین و ایمان ندارد! (فهرست غرر، ص 228)
23ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
اِعلَمْ أَنّ الجُبنَ وَ البُخلَ وَ الحِرصَ غریزةٌ یَجمَعُها سُؤُالظَّنِّ.
این را بدان که (این سه صفت) ترس و بخل و طمع، غریزههایی هستند که منشأ همة آنها سؤظن و بدبینی است. (مواعظ صدوق، ص 109)
24ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
لایَغلِبَنَّ عَلَیك سُؤُالظَّنِّ فاِنَّهُ لایَدَعُ بَینَك وَ بَینَ خَلیلٍ صُلحاً!
هیچوقت به سؤظن و بدگمانی گرفتار مشو و الّا با هیچ دوست و رفیقی جای آشتی برایت نخواهد گذاشت! (تحفالعقول، ص 77)
25ـ مولی امیرالمؤمنین (ع):
مَن ساءَ ظَنُّهُ ساءَت طَوِیَّتُهُ!
آن کس که حس بدگمانی دارد از بدی باطن خود حکایت میکند! (فهرست غرر، 162)
26ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
لاتَطلُبَنَّ بِكَلِمَةٍ خَرجَتْ مِنَ أخیكَ سُؤاً و اَنتَ تَجِدُلَها فیالخَیرِمَحمِلاً.
سخن برادرت را مادامی که حمل بر خیرخواهی توانی کرد هیچگاه آن را بر بدبینی و غرضورزی حمل مکن. (بحار، ج 78، ص 251)
27ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
اِیّاكَ أَن تُسیءَ الظَّنَّ فَإنَّ الظّنَّ یُفسِدُ العبادَةَ و یُعْظِمُ الوِزرَ.
برحذر باش و به کسی سؤظن مَبَر. سؤظن عبادتها را فاسد میکند و بار باعظمت گناه را سنگین مینماید. (فهرست غرر، ص 227)
28ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
مَن دخَل مداخِلَ السُّوءِ اُتُّهِمَ.
کسی که در اماکن نامطلوب و بدنام قدم بگذارد مورد اتّهام و سؤظن قرار خواهد گرفت. (نهجالبلاغه، کلمة 341)
29ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
لاتَطلُبِ النُّصحَ مِمَّن صَرَفتَ سؤَظَنِّكَ بِه.
از کسی که نسبت به او سؤظن داری نصیحت و خیرخواهی مخواه. (بحار، ج 78، ص 369)
30ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
اَلطِّیَرةُ لَیسَتْ بِحقٍّ.
فال بد زدن حقیقت ندارد. (نهجالبلاغه، كلمة 392)
31ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
حُسنُ الظَّنِّ بِاللهِ مِن عِبادةِ الله.
خوشگمانی نسبت به خدا، خود یکی از عبادتهای الهی است. (بحار، ج 77، ص 166)
32ـ امام هادی(ع):
اذا كانَ زمانُ الجَورِ فیهِ أغلبُ مِنَ العَدْلِ فَلَیسَ لِأَحدٍ أَن یَظُنَّ بِأَحدٍ خیراً حتی یَبدُوَ ذلِكَ مِنهُ.
زمانی که ظلم و تعدی در جامعه بر حق و عدالت غلبه داشت دیگر کسی نباید دربارة کسی دیگر خوشبین و خوشگمان باشد مگر خلاف آن ثابت گردد. (بحار، ج 75، ص 197)
33ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
سؤُالظَّنِ بِالمُحسنِ شرُّ الاِثِم وَ أقبَحُ الظُّلمِ.
به آدم نیکوکار گمان بد بردن، بدترین گناهان و قبیحترین ستمها است. (فهرست غرر، ص 277)
34ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
وَ اللهُ الَّذی لااِله الاّ هُوَ لایَحسُنُ ظَنُّ عَبدٍ مؤمنٍ بِاللهِ اِلاّ كانَ اللهُ عِندَ ظَنِّ عَبدِهِ المؤمِنِ.
سوگند به «الله» که خدایی جز او نیست هر بندة مؤمنی که نسبت به خدا گمانش نیکو باشد خداوند با همان گمان او با وی رفتار (نیکو) خواهد داشت. (اصول کافی، ج 3، ص 115)
35ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
إنَّ حُسنَ الظَّنِ بِالله ثَمَنُ الجَنّةِ.
خوشگمانی نسبت به خدا، بهای بهشت است. (سفینه، ج 2، ص 109)
36ـ «امام جعفرصادق(علیهالسلام)»:
حُسنُ الظّنِّ بِاللهِ أَنْ لاتَرجُوَ اِلاّ اللهَ و لاتَخافَ الاّ ذَنبَكَ.
خوشگمانی نسبت به خدا آن است که امیدی به غیر از او نداشته باشی و جز از گناه خود از هیچ چیز نهراسی. (جامع احادیثالشیعه، ج 14، ص 174)
37ـ «امام رضا(علیهالسلام)»:
إنَّ اللهَ عزَّوَجَلَّ یَقولُ: اَنَا عِندَ ظَنِّ عَبدِیَ المُؤمنِ بی: إنْ خَیراً فَخیراً وَ إنْ شَرّاً فَشَرّاً.
خداوند متعال میفرماید: من به همراه گمان بندة مؤمن خود هستم: اگر گمانش نسبت به من نیکو است پاداش او هم نیکو و اگر نکوهیده پاداش و کیفرش هم نکوهیده خواهد بود. (مُسندالامامالرضا علیهالسلام، ج 1، ص 273)
38ـ «امام محمدباقر(علیهالسلام)»:
وَاللهُ الّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ لا یُعَذِّبُ اللهُ عزَّوجَّل مُؤمناً بَعذابٍ بَعَدالتَوبَةِ و الاِستغفارِ لَهُ اِلاّ بِسُوءِ ظَنِّهِ بِالله عزّوجَلّ وَ اغتیابِه لِلمؤمنین!
سوگند به «الله» که خدایی جز او نیست خداوند متعال هرگز مؤمنی را بعد از توبه و استغفار عذاب نمیکند مگر به واسطة (این دو چیز): بدگمانی نسبت به خدای متعال و غیبت کردن مؤمنان است! (بحار، ج 75، ص 259)
39ـ «مولی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)»:
طَهِرّوا قُلوبَكُم مِنَ الحِقدِ فَاِنّهُ داءٌ وَ بیءٌ.
دلهایتان را از بغض و کینه پاکیزه کنید. کینههای درونی همانند «وبا» یک بیماری کشنده است. (فهرستغرر، ص 73)
40ـ امام موسیبن جعفر(ع):
كَذِّبْ سَمعَكَ و بَصَرَكَ عَن أخیكَ، فَاِنْ شَهِدَ عِندَكَ خَمسونَ قَسامةً وَ قال لَكَ قَولاً فَصَدِّقهُ وَ كَذِّبهُم!
چشم و گوش خود را نسبت به برادر دینیات تكذیب كن آنچنان كه اگر پنجاه نفر دربارة او حرفی زدند و او خلاف آنها را گفت تو حرف او را قبول كن و دیگران را تكذیب نما! (به او كمال خوشبینی داشته باش) (سفینه، ج 2، ص 111)
منبع: شکوفه های حکمت
صدقه برای سلامتی امام زمان عج فراموشتون نشه.
اثار زیادی در زندگیتون داره.
تجربه شخصی خودم بوده،الحمدلله توفیقات زیادی نصیبم شده شما هم امتحان کنید.
جزییات بیشتر را در اینترنت جستجو کنید.
(صدقه برای امام زمان عج،قسمت ویدیوها)
ممنون از سایت اموزنده تون.
التماس دعا
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
واصل حدیث اینگونه است
ثَلَاثٌ فِي الْمُؤْمِنِ لَا يُسْتَحْسَنُ وَ لَهُ مِنْهُنَّ مَخْرَجٌ فَمَخْرَجُهُ مِنْ سُوءِ الظَّنِّ أَنْ لَا يُحَقِّقَه.
باتشکر.