کد مطلب: ۴۶
تعداد بازدید: ۲۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۷
به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل العبّاس(ع)
حضرت عبّاس علیه السّلام به واسطه مقام و منزلت رفیعی که نزد خدای متعال کسب نمود، شایسته اعطای مدال افتخاری تحت عنوان «عبد صالح» از ناحیه حجّت خدا حضرت صادق علیه السّلام گردیدند که در زیارت ایشان که از وجود مقدّس امام صادق علیه السّلام صادر گردیده است مذکور آمده.

ماه بنی هاشم

مختصری از زندگانی قمر بنی هاشم علیه السّلام

 

در روز چهارم شعبان سال 26 هجری علمدار کربلا، سقّای نینوا، حضرت قمر منیر بنی هاشم ابوالفضل العبّاس علیه السّلام به دنیا آمد. نام مشهور آن حضرت عبّاس علیه السّلام است. به آن حضرت ابوالفضل، ابوالقربة، قمر بنی هاشم، باب الحوائج، عبد صالح و سقّا می گویند. پدرشان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام و مادرشان حضرت ام البنین فاطمه علیها السّلام دختر حزام کلابیه است. آن حضرت خوش سیما و زیبارو بود و به همین جهت به ماه بنی هاشم ملقّب شد. قامتی بلند و بازوهایی قوی داشت و بر اسب که می نشست و پا در رکاب می نمود زانوی آن حضرت تا گردن اسب می رسید. مظهر جلال و جبروت حضرت کردگار بود و در شجاعت و صفات، بعد از امام حسن و امام حسین علیهما السّلام سرآمد اولاد امیرالمؤمنین علیه السّلام بود. آن حضرت سپهسالار و علمدار مظلوم کربلا بود.(1)

 

پرواز در بهشت با دو بال

 

روزی امام زین العابدین علیه السّلام به عبید الله فرزند حضرت عبّاس علیه السّلام نگاه کردند و پس از آن اشک چشمان مبارک خود را پاک نموده فرمودند: روزی بر رسول خدا سخت تر از اُحد نبود که عمویشان حمزه در آن به شهادت رسید و بعد از آن موته بود که عموزاده یشان جعفر بن ابی طالب شهید شد. سپس فرمودند: و لا یومَ کیومِ الحسینِ علیه السّلام ... روزی مانند روز حسین علیه السّلام نبود که سی هزار مرد که گمان می کردند از این امّت هستند اطراف او را گرفتند و هر کدامشان با کشتن او به خدا تقرّب می جستند و آن حضرت خداوند را به آن ها یادآوری می نمود ولی پند نمی گرفتند تا آن حضرت را به ستم و عدوان کشتند. بعد از آن امام علیه السّلام فرمودند: خداوند عبّاس علیه السّلام را رحمت کند که جانبازی کرد و خوب امتحان داد و در راه برادر، خود را مبتلا ساخت و خود را فدای برادر نمود تا دو دستش قطع شد. خداوند در عوض به او دو بال داد که با فرشتگان در بهشت پرواز می کند چنان که به جعفر بن ابی طالب علیه السّلام عطا نمود.(2)

 

تمام شهدا به او غبطه می خورند

 

امام سجّاد علیه السّلام درباره جایگاه حضرت عبّاس علیه السّلام در قیامت فرمودند: «إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ». همانا از برای عبّاس علیه السّلام نزد خداوند عز و جل جایگاهی است که تمام شهدا روز قیامت به ایشان به واسطه آن جایگاه غبطه خواهند خورد.(3)

نکته ای که باید در این مقام به آن توجّه داشت این است که بسیاری از انبیاء و اوصیاء به شهادت رسیدند و بدین واسطه از دنیا رفتند، حال اگر به کلام حضرت سجّاد علیه السّلام دقّت کنیم می بینیم که امام علیه السّلام در مورد غبطه خوردن تمام شهدا روز قیامت به جایگاه رفیع اباالفضل العبّاس علیه السّلام، هیچ استثنائی قائل نشده اند و این خود گواه بر این مطلب است که روز قیامت حتّی انبیاء الهی به مقام ویژه ایشان غبطه خواهند خورد، و چرا این گونه نباشد و حال آن که هر کس از انبیاء و اوصیاء آرزو داشت که ای کاش زمان حضرت سیّد الشّهدا علیه السّلام را درک می کرد تا جان خویش را نثار جان پاک ایشان می نمود. همان طور که ناموس دهر امام عصر حضرت مهدی علیه السّلام در زیارت ناحیه مقدّسه به این مطلب اشاره دارند: «فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ، وَ عَاقَنِي عَنْ نَصْرِكَ الْمَقْدُورُ، وَ لَمْ أَكُنْ لِمَنْ حَارَبَكَ مُحَارِباً، وَ لِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَدَاوَةَ مُنَاصِباً، فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ‏ الدُّمُوعِ‏ دَما...». (ای جدّ غریبم) اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و از یاری تو مرا محروم کرد و نتوانستم با دشمنان تو بجنگم و با دشمنان تو دشمنی کنم، پس (عوض آن) هر صبح و شام برای تو ندبه و ناله می کنم و به جای اشک برایت خون می گریم... .(4)

 

توصیف امام صادق علیه السّلام از قمر بنی هاشم علیه السّلام

 

در روایتی حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: «كان عمُّنا العبّاسُ نافذَ البصيرةِ، صلبَ‏ الايمانِ‏، جاهَدَ مَعَ أبى عبدِ اللَّه، وَ ابلى بلاءً حَسَناً، وَ مَضى شهيداً». عموى گران قدرم، عبّاس، انسانى هوشمند و ژرف نگر و آراسته به ايمانى آگاهانه و استوار و عميق بود؛ به همراه حسين عليه السّلام دليرانه مبارزه كرد و در آزمون سخت زندگى- با به جان خريدن رنج ها و گرفتاري هاى بسيار در راه خدا- سرفراز و سربلند سر بر آورد و پس از جهادى سترگ و شجاعانه، جان را در راه خدا هديه كرد.(5)

 

امام حسین علیه السّلام خطاب به عبّاس علیه السّلام: جانم به قربانت

 

عصر روز نهم محرّم، عبّاس علیه السّلام به محضر امام حسین علیه السّلام شتافتند تا از ایشان کسب تکلیف کنند، در آن جا بود که امام علیه السّلام به ایشان آن جمله تاریخی و پر مفهوم را فرمودند: «اِرکَب بِنَفسی انتَ یا أخی...».(6) سوار شو و برو، جانم به قربانت برادرم... .گفتن عبارت: «بنفسی انت» از جانب ولی خدا و امام حقّ به عبّاس علیه السّلام خود گویای مقام رفیع و بس بلند آن جناب می باشد چراکه تمام کلمات حضرات معصومین علیهم السّلام از روی حکمت و به دور از مبالغه و تعارف می باشد. از همین جاست که سیّدالشّهدا علیه السّلام به هنگام شهادت عبّاس علیه السّلام فرمودند: «الآنَ إنکَسَرَ ظَهری و قَلَّت حیلَتی...». الآن(پس از زمین گیر شدنت) کمرم شکست و بی چاره شدم... .(7)

 

عبّاس علیه السّلام، عبد صالح خدا

 

حضرت عبّاس علیه السّلام به واسطه مقام و منزلت رفیعی که نزد خدای متعال کسب نمود، شایسته اعطای مدال افتخاری تحت عنوان «عبد صالح» از ناحیه حجّت خدا حضرت صادق علیه السّلام گردیدند که در زیارت ایشان که از وجود مقدّس امام صادق علیه السّلام صادر گردیده است مذکور آمده، آن جا که حضرت فرمودند (در زیارت عبّاس علیه السّلام این گونه بگو): «السّلام علیکَ ایّها العبدُ الصّالحُ المطیعُ للهِ و رَسولِهِ و لِامیرِالمؤمنینَ و الحسنِ و الحسینِ صلّی الله علیهم و سلّم...». سلام بر توای بنده صالح خدا و کسی که مطیع خدا و رسول او و امیرالمؤمنین و حسن و حسین (علیهم السّلام) بودی.(8)

 

پی‌نوشت‌ها

 

1-تقویم شیعه 237.

2-بحار الانوار ج44 ص298.

3-بحار الانوار ج44 ص298.

4-المزار الكبير (لابن المشهدي) ص501.

5-در سوگ امير آزادى ( ترجمه مثير الأحزان )ص255.

6-وقعة الطف ص193

7-شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السّلام ج3 ص192.

8-مفاتیح الجنان/زیارت حضرت عبّاس علیه السّلام.

 دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

نویسنده: مسلم زکی زاده‏

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: