کد مطلب: ۶۸۲۶
تعداد بازدید: ۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷
معارف دین | ۹۵
معنای مطابقی آن دارا بودن این منزلت در عصر رسالت و حیات رسول صلی الله علیه‌و آله است‌نه اینکه تو بعد از من منزلت هارون را از موسی داری که نظیر سالبه بانتفاء موضوع باشد- ولی جانشینی آن حضرت بعد از حضرت رسول الله صلی الله علیه‌و آله نیز ثابت می‌شود زیرا این منزلت صاحب شئون پیغمبر بودن به جز نبوت برای آن حضرت طبق این حدیث ثابت است و بعد هم باقی است و بعد از این همه باید از آن حضرت تبعیت نمایند.

حدیث منزلت چگونه جانشینی پیامبر را ثابت می‌کند

سوال

با توجه به اینکه حضرت هارون‌ علیه‌السلام قبل از حضرت موسی‌ علیه‌السلام رحلت نموده، حدیث منزلت چگونه می‌تواند جانشینی پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه‌و آله را ثابت نماید؟

جواب

جواب واضح است زیرا حدیث شریف معنایش بیان منزلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مشارکت آن حضرت با حضرت رسول اکرم صلی الله علیه‌و آله در همه شئون عالیه و ولایت بر امور غیر از مقام نبوت و وساطت در ابلاغ رسالت خدا به خلق است. معنای مطابقی آن دارا بودن این منزلت در عصر رسالت و حیات رسول صلی الله علیه‌و آله است‌نه اینکه تو بعد از من منزلت هارون را از موسی داری که نظیر سالبه بانتفاء موضوع باشد- ولی جانشینی آن حضرت بعد از حضرت رسول الله صلی الله علیه‌و آله نیز ثابت می‌شود زیرا این منزلت صاحب شئون پیغمبر بودن به جز نبوت برای آن حضرت طبق این حدیث ثابت است و بعد هم باقی است و بعد از این همه باید از آن حضرت تبعیت نمایند.
این معنائی بالاتر از جانشینی است منزلتی است که طبق این حدیث مسلم و متواتر برای امیرالمؤمنین علیه السلام ثابت بوده و بعد هم ثابت و مسلم است. این حدیث تمام شئونی را که پیغمبر صلی الله علیه‌و آله بر حسب مقام امامت و ولایت و اولی به أنفس بودن دارا هستند برای امیرالمؤمنین علیه السلام اثبات می‌نماید.
بلکه می‌توان گفت معنایش نصب و تعیین پیغمبر صلی الله علیه و آله نیست بلکه اخبار از واقع امر و حقیقت منصبی است که برای علی‌علیه السلام ثابت است. 

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: