خداوند فرمود: به من ایمان نیاورده کسی که سخن مرا بر اساس رأی خودش تفسیر کند. پیامبراکرم(ص) میزان الحکمه، 637
سؤال: برخی از مسئولان و مراکز قرآنی و یا بعضی از قاریان قرآن برای اجرای برنامه ها یا تشکیل کلاسهای قرآنی اصرار بر گرفتن پول داشته یا پولهای گزاف طلب می کنند و برای عمل خویش به آیه شریفه 41 سوره بقره « وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِیلاً» استناد میکنند. آیا با این استناد صحیح است؟ توصیه حضرتعالی چیست؟
حضرت آیت الله بهجت:
در غیر واجبات اخذ اجرت جایز است و ربطی به آیه شریفه ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
گرفتن دستمزد برای تعلیم قرآن اشکال شرعی دارد و آیه مذکور ربطی به دریافت اجرت ندارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر کسی برای تشکیل کلاسهای قرآنی از مراجعین به استناد آیه شریفه مرقومه پول زیاد طلب کند در اشتباه است و معنی آیه را درک نکرده است.
حضرت آیت الله سیستانی:
صحیح نیست.
حضرت آیت الله سبحانی:
اخذ اجرت بر تعلیم غیر واجب از قرآن مکروه است. بنابراین درخواست پول برای اداره مؤسسه ای که قرآن را با تجوید می آموزد اشکال ندارد و باید مؤمنین به این کار علاقمند باشند به شرط اینکه مؤسسه هم در حد نیاز وجه طلب کند.
حضرت آیت الله نوری همدانی:
آیه مبارکه دلالت بر چنین مطلبی ندارد ولی گرفتن حق الزحمه در حد متعارف اشکالی ندارد.