کد مطلب: ۷۹۴
تعداد بازدید: ۹۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
احکام کسب و کار
اجاره دادن طلا مثلاً یک کیلو طلا به مبلغ پانصد هزار تومان در ماه چه صورت دارد؟ چون برخی افراد جهت کسب و نداشتن سرمایه طلا را اجاره می کنند؟

اجاره دادن طلا
مرد لباس طلا نپوشد و در آن نماز نخواند زیرا طلا لباس اهل بهشت است.
امام صادق(ع)، وسائل الشیعه، ابواب لباس مصلی

سؤال: اجاره دادن طلا مثلاً یک کیلو طلا به مبلغ پانصد هزار تومان در ماه چه صورت دارد؟ چون برخی افراد جهت کسب و نداشتن سرمایه طلا را اجاره می کنند؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

از شرایط صحت اجاره این است که عین مستأجره باقی بماند و قابل بهره برداری از آن باشد، بنایراین اگر طلا با حفظ عین آن قابل بهره برداری باشد، اجاره آن اشکال ندارد ولی اگر منظور اجاره دادن طلا به زرگر و امثال آن باشد که طلا را بسازند و بفروشند چنین اجاره ای باطل است.

حضرت آیت الله بهجت:

اجاره دادن طلا صحیح نیست و باطل است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتی که عین طلاها را باز نگرداند صحیح نیست. راه صحیح آن است که شخص خواهان اجاره، یک کیلو طلا از طلا فروش به قیمت مثلاً یک میلیون و دویست هزار تومان در ذمّه خود خریداری می کند و طلا را تحویل بگیرد و بدهی در ذمه او هست. سپس یک کیلو طلا به صورت تحویل یکسال (سلف) به طلافروش در مقابل یک میلیون از آنچه در ذمّه اوست بفروشد و در رأس سال یک کیلو طلا به او بدهد و دویست هزار تومان باقیمانده در ذمّه را نیز بپردازد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

در اجاره باید عین مورد اجاره برای مالک محفوظ بماند و مستأجر از منافع آن در مدت تعین شده استفاده نماید، مانند خانه ماشین و زمین و غیر اینها که اجاره داده می شود. بنابراین اجاره دادن طلا که گیرنده می خواهد آنرا بفروشد و عین آن طلا باقی نمی ماند باطل است.

حضرت آیت الله سیستانی:

جایز نیست.

حضرت آیت الله سبحانی:

شرط اجاره این است که مورد اجاره باقی بماند و از منفعت بهره ببرند، بنابراین اجاره مزبور صحیح نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

جایز نیست.

اجاره دادن طلا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: