کد مطلب: ۸۸۵
تعداد بازدید: ۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
احکام کسب و کار
سؤال: اجرت گرفتن جهت تکثیر فیلم و نوارهای مبتذل و حرام آیا حلال است یا حرام؟ و در صورت کسب از این راه، پول های بدست آمده را چه باید کرد؟

برپایی جلسات مخصوص بانوان در عاشورا

ترک لقمه ای از حرام نزد خداوند محبوب تر از هزار رکعت نماز مستحبی است.

امام صادق(ع) الحکم الزاهره1/316

کسی که لقمه ای از حرام بخورد تا 40 شب نماز او قبول نمی شود و تا 40 صبح دعای او مستجاب نمی گردد و گوشتی که در اثر حرام بر بدنش روئیده سزاوار آتش است. وقتی لقمه ای حرام در شکم بنده قرار گیرد ملائک آسمانها و زمین او را لعنت می کنند. 

پیامبر اکرم(ص) الحکم الزاهره1/317

سؤال: اجرت گرفتن جهت تکثیر فیلم و نوارهای مبتذل و حرام آیا حلال است یا حرام؟ و در صورت کسب از این راه، پول های بدست آمده را چه باید کرد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

در فرض سؤال اجرت حلال نیست و پول های بدست آمده باید به صاحبان آن برگردانده شود و اگر از یافتن ایشان مأیوس است از طرف ایشان به فقیر صدقه دهد.

حضرت آیت الله سیستانی:

حرام و مالک اجرت نمی شود.

حضرت آیت الله تبریزی:

اجرت گرفتن جهت امر مزبور اکل مال به باطل بوده و جایز نیست و پولی که از این طریق بدست آمده باید به صاحبان آن برگردانده شود و چنانچه شخص صاحبان پول را نمی شناسد باید آن را از طرف آنها به فقیر صدقه دهد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

حرام است. در صورتیکه صاحبان آن را نمی شناسد آن را به فقرا صدقه بدهد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اجرت مذکوره حرام است و پول های بدست آمده را باید به صاحبانشان برگرداند و اگر دسترسی به صاحبانشان نداشته باشد باید از طرف آنها به عنوان صدقه به فقیر غیر سید داده شود و احتیاطاً برای این کار از مجتهد هم اجازه بگیرند.

حضرت آیت الله بهجت:

حرام است و درآمد از حرام هم حرام است و پول های بدست آمده را به صاحبان آن برگردانید و در صورت یأس در حکم مجهول المالک است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

اجرت کار حرام نیز حرام است و باید به صاحبان آنها بازگردد و اگر دسترسی به آنها نیست از طرف آنها به فقیری صدقه دهید.

اجرت تکثیر نوارهای حرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: