کد مطلب: ۱۳۱۹
تعداد بازدید: ۲۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
احکام موسیقی| ۱۷
حکم کف و سوت زدن در مجالس اهل بیت(ع) چیست؟

حکم کف زدن در مجالس اهل بیت(ع)

سؤال: متأسفانه کف زدن در مجالس اهل بیت (ع) با مسائل جدیدی مانند سوت زدن، خوانندگی سبک و بعضاً مبتذل برخی مداحها، موسیقی و احیاناً نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته، که به مرور زمان خوف آن است که این مجالس که باید مظهر تقوا و معنویت باشد، به محافل لهو تبدیل گردد و در برخی مجالس ماکت خانه کعبه و حرم حسینی را ساخته و اطراف آن به کف زدن و برخی حرکات دیگر پرداختند که نوعی توهین تلقی می شد. خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمایید.

حضرت آیت الله خامنه ای: در مجالس مذهبی و اعیاد بهتر است با اذکار شریفه صلوات و امثالهم مجلس را گرم کنند. کف زدن همراه با رقص و ابتذال در خوانندگی جایز نیست و اجرای چنین برنامه ای در مجالس مذهبی غلط اندر غلط است.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

کف زدن در اماکن مذهبی و در مجالس مربوط به اهل بیت (ع) در صورتی که هتک تلقی گردد، جایز نیست. و همین طور است سوت زدن و هورا کشیدن.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

انجام عملیات مذکور در سؤال در همه جا اشکال دارد و انجام آنها در مجالس منسوب به اهل بیت (ع) بدتر است و مقتضی است که مؤمنین در هر مجلسی که این گونه حرکتها را مشاهده نمودند، اعتراض کنند و اگر مفید نشد مجلس را ترک کنند.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر مطلب چنین باشد که نوشته اید و عرفاً مستوجب هتک باشد جایز نیست.

حضرت آیت الله تبریزی:

اموری که در سؤال ذکر شد، جایز نیست.

حضرت آیت الله بهجت:

احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت (ع) نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتک معصوم یا مکان باشد، جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در مساجد و حسینیه ها ترک شود.
حکم کف زدن در مجالس اهل بیت(ع)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: