کد مطلب: ۱۷۹۵
تعداد بازدید: ۲۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
احکام مساجد/ ۱۱
آیا مطرود گذاشتن مساجد مخالف نظر واقفین نیست و آیا مسئولان حق دارند به بهانه آثار تاریخی بودن از بهره‌برداری آنها جلوگیری کنند؟ ضمناً ورود کفار در این مساجد جهت بازدید چه صورت دارد؟
جلوگیری از اقامه نماز در مساجد تاریخی
چه کسی ستمکارتر از آن کسی است که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیری کرده و سعی در ویرانی آنها نمود. (سوره بقره آیه ۱۱۴)
ای ابوذر تا زمانی که در مسجد نشسته ای خداوند متعال به تعداد هر نفسی که میکشی یک درجه در بهشت به تو می دهد و فرشتگان بر تو درود می‌فرستند و برای هر نفسی که در مسجد می‌کشی ده حسنه برای تو نوشته می‌شود، ده گناه از توپاک می‌گردد. (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، بحار الأنوار، ۷۷/۸۵)
سؤال: مساجد جامع در شهرستان‌ها در قرن‌های گذشته برای عبادت و نماز بنا گردیده و قطعاً واقفین و بناگذاران نیت برپایی نماز در آنها را داشته‌اند. ولی الان چون بهره‌ برداری از این مساجد مستلزم نصب درب و پنجره و امثال آن جهت حفاظت از سرما و گرما می باشد، سازمان میراث فرهنگی اجازه چنین اموری را نمی دهد. آیا مطرود گذاشتن مساجد مخالف نظر واقفین نیست و آیا مسئولان حق دارند به بهانه آثار تاریخی بودن از بهره‌برداری آنها جلوگیری کنند؟ ضمناً ورود کفار در این مساجد جهت بازدید چه صورت دارد؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
مزاحمت نمازگزاران جایز نیست، ولی استفاده از مساجد مذکور باید بر طرق مقررات و به گونه ای باشد که موجب آسیب آنها نگردد. ورود کفار به مساجد اگر هتک و بی‌حرمتی مسجد شمرده شود، جایز نیست. بلکه مطلقاً وارد نشوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
باید ترتیبی داده شود که هم مؤمنین از مساجد برای نماز و برنامه های مذهبی استفاده کنند و جنبه تاریخی بودن آنها هم حفظ شود و ورود کفار در صورتی که باعث تمایل یا خوش بینی آنها به اسلام گردد، جایز است.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
ممانعت از خواندن نماز در هر مسجدی به عنوان آثار تاریخی و غیره حرام است و وارد شدن کفار به مسجد حرام است.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
البته همان طور که سال‌های متمادی این مساجد مورد استفاده مؤمنین بوده است معلوم می شود که به همین صورت هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. لذا مؤمنین سعی می کنند به بهانه های واهی از امور دارای اجر و ثواب محروم نمانند و قرآن می‌فرماید "انما یأمر مساجد الله من آمن بالله ..." یکی از معانی عمران و آبادی، اقامه نماز در مساجد است.
حضرت آیت الله سبحانی:
هرگاه تغییر در مسجد به عنوان تعمیر و مرمت باشد اشکال ندارد، اما ورود کفار به مسجد مطلقاً حرام است.
حضرت آیت الله نوری همدانی:
کسی حق ممانعت از استفاده از مساجد را ندارد و ورود کفار اگر هتک و بی احترامی به مسجد حساب آید، جایز نیست.
جلوگیری از اقامه نماز در مساجد تاریخی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: