کد مطلب: ۲۱۴۱
تعداد بازدید: ۲۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
احکام زکات| ۶
آیا سکه بهار آزادی و طلای خانم‌ها یا زرگرها زکات دارد؟ و زکات آنچه مقدار است؟ خمس آن‌ها چگونه است؟

هرگاه خواستی خدا دارایی تو را زیاد کند، زکات آن را بپرداز. پیامبر اکرم(ص)، بحارالانوار، 23/96
دزدان سه گروهند: کسی که زکات ندهد، کسی که کابین زنان را بر خود حلال شمرد و نیز کسی که وام ستاند، قصد نپرداختن آن را داشته باشد. گزیده میزان الحکمه، 338
سؤال: آیا سکه بهار آزادی و طلای خانم‌ها یا زرگرها زکات دارد؟ و زکات آنچه مقدار است؟ خمس آن‌ها چگونه است؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
سکه بهار آزادی و زینت آلات خانم‌ها زکات ندارد، و چنانچه آن را با پول غیر مخمس، که متعلق خمس بوده خریده باشد و جزء مؤونه حساب نشود، خمس دارد.
حضرت آیت الله بهجت:
سکه اگر به حدنصاب باشد، زکات دارد، و طلاهای دیگر زکات ندارد و اگر خانم آنها را استعمال می کند، خمس هم ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
طلاهای عصر و زمان که مسکوک به سکه رایج معامله نیست، زکات ندارد، ولی چنانچه موردنیاز جهت زینت زنان نباشد، یا اضافه بر شأن و نیاز آنها باشد و سال خمسی بر آن بگذرد، خمس دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
زکات ندارد. اگر خانمها طلا را به منظور زینت خود تهیه نمایند و زائد بر شأن نباشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، خمس ندارد و اگر سرمایه کاسبی قرار دهد، مانند زرگرها خمس دارد. که بر اساس ارزش آن است. پس اگر بعد از ادای خمس، خمس آنکه فرضاً یک میلیون تومان است، چنانچه در سال دیگر ارزش آن مقدار طلا که داشت و سرمایه بود، یک میلیون و دویست هزار تومان شده بود، باید خمس دویست هزار تومان اضافی را بدهد.
حضرت آیت الله سیستانی:
زکات ندارد، و اضافه بر هزینه سال باشد، خمس دارد.
حضرت آیت الله سبحانی:
زکات بر طلا و نقره ای که سکه رایج برای معامله دارند، تعلق می گیرد، و این شرط در سکه های بهار آزادی و دیگر طلاها وجود ندارد، ولی خمس بر آنها تعلق می گیرد، مگر زیورآلات متعارف خانمها، که خمس ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی:
سکه بهار آزادی زکات دارد، و طلا و جواهرات خانمها اگر در حد نیاز باشد، خمس ندارد، ولی طلافروشها با رعایت سایر شرایط باید خمس خود را بدهند، و در رابطه با مقدار زکات سکه بهار آزادی، به مسئله 1894 توضیح المسائل مراجعه شود.
حکم زکات طلا و سکه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: