کد مطلب: ۲۲۳۸
تعداد بازدید: ۱۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
احکام ماهواره| ۲
استفاده از آنتن ماهواره برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت ‌های عربی یا کشورهای دیگر پخش می شود چه صورت دارد؟ با توجه به این که برنامه‌های مخرب نیز دارد.
سؤال: استفاده از آنتن ماهواره برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت ‌های عربی یا کشورهای دیگر پخش می شود چه صورت دارد؟ با توجه به این که برنامه‌های مخرب نیز دارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه‌های علمی یا قرآنی و مانند آن هر چند فی نفسه مانعی ندارد، ولی به دلیل اینکه برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت‌های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می‌شود، غالباً دربردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه‌های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآنی از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد، بنابراین شرعاً استفاده از آنتن های مذکور برای دیدن برنامه ها حرام است. مگر آنکه برنامه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود. (اجوبة الاستفتائات، 2/44)
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه برنامه‌های مخرب بیش از برنامه‌های مفید است، قرار دادن آن در اختیار عموم جایز نیست.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
از لحاظ شرعی استفاده از برنامه های مفید و مشروع مانعی ندارد و برنامه‌های دیگر جایز نیست و اگر در این زمینه مقرراتی وجود دارد باید رعایت شود.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
استفاده از برنامه های مشتمل بر فساد و مخرب جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
چنانچه ماهواره در جذب برنامه های دینی و معارف اسلامی یا علوم قرآنی و امثال آن مورد استفاده باشد، مانعی ندارد و اگر در جهت فساد مورد استفاده باشد حرام است.
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر انسان مطمئن از استفاده نامشروع توسط خود یا دیگران نباشد، حضرت آیت الله اجازه نگهداری و استفاده از آن را نمی دهند.
حضرت آیت الله بهجت:
از آنچه موجب تخریب عقاید و استخفاف به مقدسات می‌شود، باید اجتناب کرد.
حکم استفاده از ماهواره برای آگاهی از برنامه‌های علمی یا قرآنی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: