پرهیز از محرّمات (دوری از گناه و معصیّت)| ۳۴
بیترديد، كسى كه به مردم اهانت كند و آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار دهد گناه بزرگى را مرتكب شده و بايد در انتظار عواقب سوء و آثار بد آن باشد، زيرا هيچ عملى بدون بازتاب نخواهد بود:
«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ.[1]
پس در آن روز هر كس به قدر ذرّهاى كار نيك كرده آن را خواهد ديد و هر كس به قدر ذرهاى كار زشت مرتكب شده آن را خواهد ديد.»
از آثار بد هرزه گويى و مسخره كردن ديگران غفلت و بى تفاوتى و از دست دادن احساس مسئوليّت است. افرادى كه به اين بيمارى دچار میشوند قهراً از ذكر خدا غافل شده و از عبادت پروردگار لذت نمیبرند، يعنى در عبادت حضور قلب ندارند و با اكراه و بیميلى با آن روبرو میشوند.
از قرآن كريم استفاده میشود كه يكى از موجبات غفلت و فراموشى از ياد خدا استهزاء و تحقير مؤمنان است، زيرا بندگان مؤمن، مظاهر دين و مفاخر شريعت سيّد مرسليناند و بیاعتنايى به مقام و منزلت آنان موجب سلب توفيق و باعث تاريكى دل میشود و سرانجام انسان را با دوزخيان گمراه، همراه و همنشين میسازد.
خداوند تعالى در كتابش آنگاه كه وخامت حال دوزخيان و كيفيت بازپرسى از آنان را ترسيم و تشريح میکند و به جزع و فزع آنان براى بيرون آمدن و نجات از عذاب دردناك و سوزان دوزخ اشاره میفرمايد، با جمله «... اخْسَئُوا فيها وَ لا تُكَلِّمُونِ»[2] (اى سگها! دور شويد و با من سخن مگوييد) به آنها پاسخ میدهد.
و سپس میفرمايد:
«إنَّهُ كانَ فَريقٌ مِنْ عِبادى يَقُولُونَ رَبَّنا امَنّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ انْتَ خَيْرُ الرّاحِمينَ، فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيّاً حَتّى انْسَوْكُمْ ذِكْرى وَ كُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ، انّى جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِما صَبَروُا انَّهُمْ هُمُ الْفائِزُونَ.[3]
اين شما بوديد كه وقتى گروهى از بندگان من میگفتند: «پروردگارا! ما ايمان آوردهايم، ما را بيامرز و بر ما ترحّم فرما كه تو بهترين رحمکنندگانى» آنها را به باد مسخره گرفتيد تا آنجا كه مرا بكلى فراموش كرده بوديد و تنها كارتان اين بود كه بر آن خدا پرستان خنده میکرديد. اما امروز من به آنان به خاطر صبر و استقامتشان پاداش [نيك] میدهم، كه تنها آنان پيروز و رستگارند.»
حال كه معلوم شد يكى از موجبات غفلت و فراموشى از ذكر خدا استهزاى مؤمنان و بیاحترامى به آنان است، بايد دانست كه اگر كسى با همين حال از دنيا برود و توبه نكند زندگى سخت و طاقتفرسايى در انتظار اوست و در روز قيامت كور و نابينا وارد محشر شده و مشمول رحمت الهى واقع نخواهد شد، چنان كه میفرمايد:
«وَ مَنْ اعْرَضَ عَنْ ذِكْرى فَانَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيمَةِ اعْمى، قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنى اعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً، قالَ كَذلِكَ اتَتْكَ اياتُنا فَنَسيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى.[4]
هر كس از ياد من روى گرداند براى او زندگى سخت و تنگى خواهد بود و روز قيامت او را نابينا محشور میکنيم. او میپرسد: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردى با اينكه من در دنيا بينا بودم؟ خدا در پاسخ میگويد: اين به خاطر آن است كه آيات ما به تو رسيد ولى تو آنها را بكلى فراموش كردى و به كيفر آن امروز تو فراموش خواهى شد [: ما تو را فراموش میکنيم].»
فردا نوبت مؤمنان است
قرآن كريم در جاى ديگر میفرمايد: كسانى كه در دنيا افراد با ايمان را مسخره میکنند و با خندههاى تمسخر آميز و تحقير كننده از كنارشان میگذرند و با اشارههاى چشم و ابرو آنان را به مسخره میگيرند و از اين كار [زشت] خود اظهار سرور و خوشحالى نموده و به آن مباهات میکنند و ...
بايد بدانند كه فردا نوبت مؤمنان است كه بر آنها بخندند. اينك متن آيات:
«اِنَّ الَّذينَ اَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذينَ امَنُوا يَضْحَكُونَ.[5]
مجرمان و بد كاران هميشه در دنيا به مؤمنان میخنديدند.»
«وَ اذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ.[6]
و هنگامى كه از كنار مؤمنان میگذرند با اشارههاى چشم و ابرو آنها را مسخره میکنند.»
«وَ اذَا انْقَلَبُوا الى اهْلِهِمُ انْقَلبُوا فَكِهينَ.[7]
و هنگامى كه به سوى خانواده خود باز میگردند مسرور و خندانند.»
«وَ اذا رَاوْهُمْ قالُوا انَّ هؤُلاءِ لَضالُّون.[8]
و هنگامى كه آنها را [: مؤمنان را] میديدند میگفتند اينها گمراهانند.»
«وَ ما ارْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظينَ.[9]
در حالى كه آنها هرگز مأمور مراقبت و متكفّل آنان [: مؤمنان] نبودند.»
«فَالْيَوْمَ الَّذينَ امَنُوا مِنَ الْكُفّارِ يَضْحَكُونَ.[10]
ولى امروز مؤمنان به كافران میخندند.»
«عَلىَ الارائِكِ يَنْظُرُونَ.[11]
در حالى كه بر تختهاى مزيّن بهشتى نشستهاند و نگاه میکنند.»
سپس به عنوان طعن و تمسخر گفته میشود:
«هَلْ ثُوِّبَ الْكُفّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ؟[12]
آيا كافران پاداش اعمالشان را گرفتند؟»
خلاصه اين كه سخريه و استهزاء نوعى عيب جويى است و سزاوار نيست انسان براى اين كه عدهاى را بخنداند مرتكب اين گناه شود و ديگران را تحقير كند و كسانى كه مردم را مسخره میکنند به خود مغرورند و همين غرور و خودبينى آنان سبب میشود كه افراد مؤمن و متديّن را به چشم حقارت بنگرند و در نتيجه براى خود عذابى سخت و دردناك آماده كنند كه نمونهاى از آن در آيات فوق از نظرتان گذشت.
زيانهاى سوء سخريه از نظر روايات
در روايات معصومين عليهم السلام نيز از كسانى كه مؤمنان را تحقير و تمسخر میکنند شديدا نكوهش شده است. در اين مورد به چند حديث اكتفا میشود.
ياوه سرايى و خسران ابدى:
كسانى كه از راه غيبت، تهمت، اهانت و تحقير مردم، ديگران را میخندانند بايد بدانند كه در روز قيامت از خاسران و زيانكارانند.
امام صادق(ع) فرمود:
كَانَ بِالْمَدِينَةِ رَجُلٌ بَطَّالٌ يَضْحَكُ النَّاسُ مِنْهُ فَقَالَ قَدْ أَعْيَانِي هَذَا الرَّجُلُ أَنْ أُضْحِكَهُ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع قَالَ فَمَرَّ عَلِيٌّ ع وَ خَلْفَهُ مَوْلَيَانِ لَهُ فَجَاءَ الرَّجُلُ حَتَّى انْتَزَعَ رِدَاءَهُ مِنْ رَقَبَتِهِ ثُمَّ مَضَى فَلَمْ يَلْتَفِتْ إِلَيْهِ عَلِيٌّ ع فَاتَّبَعُوهُ وَ أَخَذُوا الرِّدَاءَ مِنْهُ فَجَاءُوا بِهِ فَطَرَحُوهُ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُمْ مَن هَذَا فَقَالُوا لَهُ هَذَا رَجُلٌ بَطَّالٌ يُضْحِكُ أَهْلَ الْمَدِينَةِ فَقَالَ قُولُوا لَهُ إِنَّ لِلَّهِ يَوْماً يَخْسَرُ فِيهِ الْمُبْطِلُونَ.[13]
در شهر مدينه مردى پست و فرومايه بود كه كار او فقط هرزهگويى و خنداندن مردم بود. يك روز گفت كه اين مرد (يعنى على بن الحسين) مرا عاجز كرده است زيرا تا كنون نتوانستهام او را بخندانم. [منتظر فرصتى بود] تا اين كه روزى امام سجّاد(ع) به همراه دو تن از خدمتگزاران خود میگذشت. او نيز [فرصتى به دست آورد] و عباى آن حضرت را از دوش مباركش كشيد و رفت.
امام هيچ گونه اعتنايى به او نكرد. كسانى كه آنجا بودند رفتند و رداى امام سجّاد(ع) را از او گرفته و بر دوش مبارك آن بزرگوار انداختند.
امام(ع) پرسيد: اين شخص كه بود؟ گفتند: او مرد هرزهگو و خوشمزهاى است كه مردم مدينه را میخنداند. فرمود: به او بگوييد خدا را روزى است كه در آن روز ياوهسرايان زيانكار خواهند شد.»
به هر حال، ترديدى نيست كه اين گونه افراد در روز قيامت گرفتار انواع عذاب و شكنجه خواهند شد و همان گونه كه در دنيا مؤمنان را مسخره میکردند و میخنديدند اهل ايمان نيز در روز قيامت بر آنها میخندند.
پيامبر اكرم(ص) فرمود:
«إنَّ المُستَهزئينَ بِالنَّاسِ يُفتَحُ لِأحدِهِم بَابٌ مِنَ الجَنَّةِ فَيقالُ هَلمَّ هَلُمَّ فَيَجِىء بِكَربِهِ وَ غَمِّهِ فَاذَا أتَاهُ اُغلِق دُونَه ثُمَّ يُفتَح لَهُ بابٌ اخَرُ فَيُقالُ هَلُمَّ هَلُمَّ فَيجىء بِكَربِه وَ غَمِّه فَاذَا أتاهُ اُغلِق دُونَه فَمَا يَزالُ كَذلكَ حَتَّى إنَّ الرَّجُلَ لَيُفتَحُ لَه البَابُ فَيقَالُ لَه هَلُمَّ هَلُمَّ فَلا يَأتِيه.[14]
در روز قيامت كسانى را كه در دنيا مردم را مسخره میکردند، میآورند و درى از بهشت به روى آنان میگشايند و به آنها میگويند بياييد بياييد. آنها با آن همه سختى و ناراحتى به پيش میآيند و همين كه نزديك در میرسند در به روى آنها بسته میشود. سپس در ديگرى به روى آنها باز میشود و گفته میشود شتاب كنيد شتاب كنيد. اين بار نيز آنها با ناراحتى حركت میكنند و همين كه نزديك اين در میروند آن نيز بسته میشود و همين طور اين كار تكرار میشود تا جايى كه نااميد میشوند و سر انجام ديگر به سوى هيچ درى نمیروند. در اينجا مؤمنان كه ساكنان بهشتاند به آنها نظاره میکنند به آنان میخندند.»
نتيجه بحث
با توجه به مطالبى كه گفته شد افراد متعهّد و مؤمن بايد از اين رفتار زشت و ناپسند از دو جهت دورى جويند:
- يكى آن كه هرزگى و مسخرگى بالطبع زشت است.
- دوّم آن كه موجب گناه كبيره ديگر- يعنى غيبت- نيز میشود.
پروردگارا! ما را از لغزشها محفوظ دار.
خودآزمایی
1- از قرآن كريم استفاده میشود كه يكى از موجبات غفلت و فراموشى از ياد خدا چیست؟ چرا؟
2- اگر كسى با حال استهزاى مؤمنان و بیاحترامى به آنان از دنيا برود و توبه نكند چه عقوبتی در انتظار اوست و در روز قيامت چگونه وارد محشر میشود؟
3- چرا افراد متعهّد و مؤمن بايد از هرزهگویی و استهزاء دورى جويند؟
پینوشتها
[1] . زلزال- 7 و 8.
[2] . مؤمنون- 108.
[3] . مؤمنون- 109- 111.
[4] . طه- 124- 127.
[5] . مطفّفين- 29.
[6] . مطفّفين- 30.
[7] . مطفّفين- 31.
[8] . مطفّفين- 32.
[9] . مطفّفين- 33.
[10] . مطفّفين- 34.
[11] . مطفّفين- 35.
[12] . مطفّفين- 36.
[13] . بحار الانوار، چاپ بيروت، ج 46- ص 68، مناقب آل أبي طالب، ج 4- ص 158، امالى صدوق، ص 183، مجلس 39، حديث 6.
[14] . احياء علوم الدين غزالى، ج 3- ص 131، معراج السعاده، ص 402، جامع السعادات، چاپ بيروت، ج 2- ص 288.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی