کد مطلب: ۴۸۰۰
تعداد بازدید: ۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
داستان‌هایی از حضرت امام جواد(ع) | ۹
نیست معبودی جز خدای یکتا، ای عمو، بسیار سخت است که فردای قیامت در پیشگاه خدا قرار بگیری، و خداوند به تو بگوید: چرا چیزی را که ندانستی به آن فتوا دادی؟ با اینکه در میان اُمّت کسی که داناتر از تو بود، وجود داشت.
هنگامی که حضرت رضا(ع) به شهادت رسید، آن حضرت تنها فرزندی که داشت حضرت جواد(ع) بود، و او در این هنگام هفت سال داشت، جمعی از بزرگان شیعه در کوفه، در خانه‌ی «عبدالرّحمن بن حجّاج» به گرد هم آمدند، و در سوگ امام رضا(ع) گریه کردند، آنگاه درباره‌ی امام بعد از حضرت رضا(ع)، سخن به میان آمد، بعضی گفتند امام جواد(ع) کودک است و بعضی پاسخ این ایراد را دادند، حتّی بحث به کوفه و بغداد و شهرهای دیگر به سوی مدینه مسافرت کردند، تا از نزدیک به بررسی بپردازند، آنها در مراسم حجّ شرکت نمودند و سپس وارد مدینه شدند، و به خانه‌ی امام صادق(ع) که در آن وقت، خالی بود رفتند، و روی یک فرش بزرگ که در آنجا بود نشستند، در این هنگام عبدالله بن موسی (یکی از پسران امام کاظم(ع)) نزد آنها آمد و در صدر مجلس نشست، یکی برخاست و گفت: «این آقا، فرزند رسول خدا(ص) است، هر کسی سؤالی دارد از او بپرسد».
بعضی از علمای مجلس، چند سؤالی را مطرح کردند، ولی عبدالله پاسخ صحیح نداد، حاضران ناراحت و غمگین شدند، تصمیم گرفتند که برخیزند و بروند، ناگاه «موفّق» (خادم حضرت رضا(ع)) از دری که کنار صدر مجلس بود وارد شد، و همراه حضرت جواد(ع) بود، موفّق به حاضران گفت: «آقایان! این آقازاده، ابوجعفر (حضرت جواد(ع)) است»، آن حضرت در صدر مجلس نشست، و علمای مجلس سؤالاتی کردند، آن حضرت همه‌ی آن سؤالات را بطور صحیح و کامل پاسخ داد، همه‌ی حاضران خوشحال شدند. و از آن حضرت تجلیل و تمجید نمودند.
حاضران عرض کردند: «عموی شما عبدالله به اینجا آمده و ما جواب این سؤالها را از او خواستیم، چنین و چنان پاسخ داد».
امام جواد(ع) فرمود:
لا اِلهَ اِلاّ اللهُ یا عَمُّ اِنَّهُ عَظیمٌ عِنْدَ اللهِ اَنْ تَقِفَ غَداً بَینَ یدَیهِ فَیقُولُ لَكَ لِمَ تَفْتی بِما لَمْ تَعْلَمْ وَ فِی الْاُمَّةِ مَنْ هُوَ اَعْلَمُ مِنْکَ:
«نیست معبودی جز خدای یکتا، ای عمو، بسیار سخت است که فردای قیامت در پیشگاه خدا قرار بگیری، و خداوند به تو بگوید: چرا چیزی را که ندانستی به آن فتوا دادی؟ با اینکه در میان اُمّت کسی که داناتر از تو بود، وجود داشت»[1].
به این ترتیب علمای حاضر دریافتند که امام بعد از حضرت رضا (ع)، همان امام جواد(ع) است.
 

پی‌نوشت:

 
[1]. عیون المعجزات، مطابق نقل بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۹۹ـ۱۰۰.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد محمدی اشتهاردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: