کد مطلب: ۴۹۷۶
تعداد بازدید: ۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۴۷
عمده‌ی نیازهای معنوی بشر، فطری بوده و با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند. از این رو، شریعتی که به نیازهای فطری بشر پاسخ داده و برای مسائل نوظهور آن نیز راه حلی بیندیشد، می‌تواند تا ابد پاسخ‌گوی نیاز آنان باشد.
مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ وَكَانَ اللهُ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمًا (۴۰)
محمّد، پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی فرستاده‌ی خدا و خاتم پیامبران است؛ و خدا به هر چیزی داناست. (احزاب، ۴۰)
 

توضیح:

 
جاودانگی دین اسلام یا همان خاتمیت پیامبر اکرم مرهون چند امر است: ۱ـ دعوت آن حضرت جهانی است. (در مطلب گذشته به این مطلب اشاره شد.) ۲ـ قرآن کریم ـ به عنوان کتاب راهنمای سعادت بشر ـ از هرگونه تحریف و تغییر مصون مانده است. (این مطلب نیز گفتارهای مربوط به قرآن اثبات خواهد شد.) ۳ـ احکام و قوانین شریعت اسلام پاسخ‌گوی نیاز آینده‌ی بشر نیز می‌باشد. (برای اثبات این مطلب باید توجه داشت که عمده‌ی نیازهای معنوی بشر، فطری بوده و با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند. از این رو، شریعتی که به نیازهای فطری بشر پاسخ داده و برای مسائل نوظهور آن نیز راه حلی بیندیشد، می‌تواند تا ابد پاسخ‌گوی نیاز آنان باشد. اسلام نیز با کتاب مقدس قرآن، روایات پیامبر اکرم(ص) و وجود امامان معصوم(ع) به این نیازها پاسخ داده است.)
 

حدیث:

 
پیامبر اکرم(ص):
«أنا العاقِبُ الّذی لَیسَ بَعدَهُ أحَد؛ من عاقِب هستم؛ یعنی کسی که بعد از او پیامبری نیست.» بحارالأنوار: ج۱۶ ص۱۱۴ ح۴۳.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: