کد مطلب: ۶۰۳۳
تعداد بازدید: ۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
پوشش زن در اسلام | ۱
قوّه‌ی شهویهّ، انسان را به سوی افراط در لذّت خواهی نفسانی، و چشم‌چرانی و ناپاکی‌های جنسی می‌کشاند. قوّه‌ی غضبیّه، موجب طغیان غریزه‌ی غضب شده و انسان را به ظلم و آزار رسانی و تجاوز وا می‌دارد.

فرازی از بیانات امام خمینی (قُدِّسَ سِرُّه) درباره‌ی شخصیت زن:

«... زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد، دوره‌ی اختناق (ستمشاهی) می‌خواست، زنان جنگجوی ما را ننگجو بار آورد، ولی خدا نخواست، اینها (دستگاه شاه) می‌خواستند با زن مثل یک شیء، مثل یک متاع رفتار کنند، ولی اسلام زن را مثل مرد در همه‌ی شؤون (همانطور که مرد در همه شؤون دخالت دارد) دخالت می‌دهد... سلام بر شما بانوان عزیز و محترم».
(صحیفه نور، ۱۵۴.۵) ۵۷.۱۲.۱۵


پیش‌نوشته:


کنترل غرائز، پایه‌ی اوّل پاکزیستی


دانشمندان علم اخلاق می‌گویند: انگیزه‌ی اصلی انحرافات و گناهان، «سه قوّه» است:
۱ـ قوّه شهویّه ۲ـ قوّه غضبیّه ۳ـ قوّه‌ی وهمیّه
این سه قوّه، هر سه در حدّ تعدیل خود، در وجود انسان لازم است، نیروی غضب برای دفاع و مبارزه با تجاوزات بیگانه، لازم است، نیروی شهوت نیز در مسیر طبیعی خود برای بقاء نسل، و لذّتها و تفریحات سالم لازم است، نیروی وهمیّه نیز در حدّ عادلانه خود لازم است آنگاه که افسار آن بدست عقل باشد، و تحت نظارت و هدایت عقل، تعدیل گردد، و اگر این نیرو به طور کلّی نباشد، انسان به طور کلی به زندگی، دل نمی‌بندد، و راه رهبانیت و انزوا و پوچی را خواهد رفت، بنابراین هر سه قوّه‌ی مذکور، باید در حدّ عادلانه خود، باشند، و خداوند هیچ نیروئی را بی‌فایده نیافریده است.
ولی آنچه که خطرناک و زیان‌آور است، این است که: افسار این سه قوّه، گسیخته گردد، و به سوی افراط کشانده شود، در این صورت این سه نیرو، انگیزه‌ی فساد و انحراف خواهند شد، آنگاه:
قوّه‌ی شهویهّ، انسان را به سوی افراط در لذّت خواهی نفسانی، و چشم‌چرانی و ناپاکی‌های جنسی می‌کشاند.
قوّه‌ی غضبیّه، موجب طغیان غریزه‌ی غضب شده و انسان را به ظلم و آزار رسانی و تجاوز وا می‌دارد.
و قوّه‌ی وهمیّه، انسان را در میان لاک مادیّت قرار می‌دهد، و انسان را به‌گونه‌ای می‌کند، که نمی‌گذارد از مرز عالم مادّه بیرون آید و در فضای معنویت پر بگشاید.


به عنوان مثال:

 

آب رودخانه، مایه‌ی حیات باغ‌ها، دام‌ها، و انسان‌ها است، اگر در جلوی آن سدّی، بسته شود، و درچه‌ی منظّم و حساب شده در آن قرار داده شود، تا سیلاب پشت سر آن قرار گیرد، در این صورت، این رودخانه مایه‌ی حیات انسان است، نه تنها آب سیلاب به ما ضرر نمی‌زند، بلکه با باز کردن دریچه‌ی سدّ، هنگام نیاز به آب، دام‌ها و گیاهان و انسان‌ها به طور صحیح از آب بهره‌مند می‌شوند، ولی اگر سدّ را از میان برداریم آب‌های جمع شده طغیان کرده و همه چیز را در سر راه خود به ویرانی می‌کشاند.
بنابراین اگر بخواهیم، خود و جامعه را پاک نگهداریم، باید غرائز و تمایلات نفسانی را زیر پوشش دین و عقل، کنترل و مهار کنیم.
البته برای کنترل این غرایز نیاز به برنامه‌ریزی است، در رابطه با تعدیل قوّه‌ی شهویّه که یک شاخه‌ی آن، «غریزه‌ی جنسی»، است، نیز نیاز به برنامه‌ریزی است، اسلام در این برنامه‌ریزی، «قانون حجاب» را مطرح کرده است، که براستی یک برنامه‌ی عملی طبیعی و شایسته برای کنترل طغیان غریزه‌ی جنسی است، و در کنار این طرح، مسأله‌ی ازدواج، و اشباع غریزه از راه مشروع و صحیح قرار گرفته، که رعایت آن صد در صد موجب حفظ و کنترل خواهد شد.
مطلب دیگر اینکه:

در راه پاکسازی باید کانون فکر را که مرکز تصمیم‌گیری است، سالم نگهداشت، همیشه فکر سالم، محصول و بازده سالم دارد، و فکر ناسالم، بازده‌ی ناسالم و آلوده خواهد داشت.
امام علی(ع) فرمود:

مَنْ كَثُرَ فِكْرُهُ فِی الْمَعاصِی دَعَتْهُ إلَیها:

«کسی که بسیار درباره‌ی گناه، فکر کند، همان فکر او را به سوی گناه سوق می‌دهد».[1]
حضرت عیسی(ع) در نصیحت خود می‌فرمود: «من به شما امر می‌کنم که روح خود را به زنا خبر ندهید (یعنی فکر زنا نکنید) تا چه رسد به اینکه زنا کنید، زیرا کسی که روح و فکرش را آلوده کند، مانند کسی است که در اطاق تمیز رنگ کرده‌ای، آتش روشن کند، دود آن آتش نقشه‌های رنگین آن اطاق را کثیف می‌کند، گرچه خانه را نسوزاند».[2]
یعنی فکر گناه، کانون فکر را آلوده کرده و به گناه نزدیک می‌کند.


کتاب حاضر


این کتاب پیرامون «پوشش زن از نظر اسلام» است، که پس از نقل آیات و روایات، فلسفه‌ی حجاب را بررسی کرده و فوائد آن را برشمرده و به پرسش‌ها پاسخ داده است.
و در قسمت آخر از بیانات و فتواهای راحل بزرگ حضرت امام خمینی (قدِّسَ سِرُّهُ) درباره‌ی حجاب و شخصیّت زن، مسائل و مطالبی آورده شده که در تکمیل بحث حجاب، لازم بود.
از آنجا که غرب‌زدگی و هجوم فرهنگ غرب، همواره جامعه‌ی سالم ما را تهدید می‌کند، تجدید نظر در این کتاب و تجدید چاپ آن، لازم به نظر رسید که به آن اقدام شد، امید آنکه در پاکسازی و بهسازی محیط، ثمربخش باشد.
در خاتمه مناسب است هشدار و فریاد «اقبال پاکستانی» را که جریان خود باختگی ملل شرق، و انتقال فرهنگ بیگانه غرب را در چند شعر بیان کرده در اینجا بیاوریم:
فریاد ز افرنگ و دلاویزی افرنگ / فریاد ز شیرینی و پرویزی افرنگ
عالم همه ویرانه ز چنگیزی افرنگ / معمار حرم! باز به تعمیر جهان خیز

و در مورد دیگر می‌گوید:
ای زافسون فرنگی بی‌خبر / فتنه‌ها در آستین او نگر
از فریب او اگر خواهی امان / اشترانش را زحوض خود بران

این کتاب، در پنج فصل تنظیم گردید:
۱ـ بررسی مسأله‌ی حجاب، از دیدگاه قرآن و روایات
۲ـ فلسفه و آثار مفید حجاب
۳ـ پاسخ به ده سؤال، پیرامون پوشش زنان
۴ـ داستان‌های آموزنده، در مورد حجاب و عفّت (۱۵ داستان)
۵ـ پیام‌ها و فتواهای حضرت امام خمینی(ره)


خودآزمایی


1- انگیزه‌ی اصلی انحرافات و گناهان، کدام قوا هستند؟                
2- برنامه‌ریزی اسلام برای کنترل غریزه جنسی چیست؟

 

پی‌نوشت‌ها


[1]ـ فهرست غرر (واژه‌ی ذنب).
[2]ـ بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۳۳۱.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
آیت الله محمد محمدی اشتهاردی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: