کد مطلب: ۶۴۵۸
تعداد بازدید: ۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
قصه‌ها و نکته‌ها پیرامون امامت | ۹۴
قرآن كريم با نقل اين داستان توجّه می‌دهد که یک مسلمان واقعی وقتی «الله‌اکبر» می‌گوید بايد همه چيز و همه كس در نظرش كوچک گردد و تنها خدا را بزرگ ببيند و بس؛ هيچ چيز جز خدا نتواند بر وجودش حاكم شود و از خدا جدايش كند؛ آن طور كه كارد برنده و تيز نتوانست توجّه زنان مصری را از يوسف منصرف سازد.

معنای الله اكبر


زنان مصری تا زمانی‌ كه جمال يوسف را نديده بودند، زليخا را ملامت می‌كردند كه چه زن سست عنصری است، در مقابل يک غلام كنعانی‌ خود را باخته است! امّا همين كه او را ديدند، آن چنان در نظرشان بزرگ آمد و خود را باختند كه از بريدن دست و انگشتان خويش احساس درد نكردند و گويی‌ حسّ لامسه را از دست داده بودند. قرآن كريم با نقل اين داستان توجّه می‌دهد که یک مسلمان واقعی وقتی «الله‌اکبر» می‌گوید بايد همه چيز و همه كس در نظرش كوچک گردد و تنها خدا را بزرگ ببيند و بس؛ هيچ چيز جز خدا نتواند بر وجودش حاكم شود و از خدا جدايش كند؛ آن طور كه كارد برنده و تيز نتوانست توجّه زنان مصری را از يوسف منصرف سازد.
حال، آیا «الله‌اکبر» در زندگی ما چنین حاکمیّتی دارد یا مادّيات و ظواهر دنيا تجلّی بسیاری یافته و ما را در تمام ابعاد زندگی‌ از خدا جدا كرده است؟ در صورتی‌ كه طبق دستور دين مقدّس، اوّلین جمله‌ای که فرد مسلمان به عنوان بندگی وقتی سر از خواب بر می‌دارد، بايد بگويد «الله‌اکبر» است؛ در اذان اوّل «الله‌اکبر» می‌گوید؛ در میان فصول اذان، جمله‌ی «الله‌اکبر» بیشتر تكرار شده است؛ (چهار بار در اوّل و دو بار هم آخر آن). در اقامه هم دو بار در اوّل و دو بار در آخر آن گفته می‌‌شود. نماز، كه عالی‌ترين دستور تربيتی‌ و عبادی اسلام است، با «الله‌اکبر» واجب شروع می‌شود و با «الله‌اکبر» مستحبّی به پايان می‌رسد. در ميان نماز نيز از هر حالی‌ كه به حال ديگر منتقل می‌شويم، تكبير می‌گوييم. يعنی‌ اين شعار بزرگ الهی‌ بايد در عمق جان مسلمان بنشيند و در تمام شؤون زندگی‌اش جلوه‌گر شود.

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله سید محمد ضیاءآبادی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: