کد مطلب: ۶۸۵۱
تعداد بازدید: ۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
فرهنگ سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) | ۴۶
در روزگار سخت جنگ‌های صدر اسلام و قحطی و گرسنگی، اکثر مردم مدینه با مشکلات فراوانی زندگی می‌کردند، و رسول گرامی اسلام سخت گرسنه بود، و شب و روز برای مساکین و فقرا تلاش می‌کرد، و گاهی سنگ بر شکم مبارك می‌بست، تا درد گرسنگی قابل تحمل باشد. در آن روزهای سخت، روزی درب خانه‌ی فاطمه را کوبید و فرمود: «دخترم آیا چیزی در منزل داری که رفع گرسنگی نمایم؟»

معجزات فاطمه(س)


سخن گفتن در هنگام ولادت


حضرت زهرا(س) هنگام ولادت، چون بر روی زمین قرار گرفت، لب به سخن باز کرد و به یگانگی خدای بزرگ و نبوت پدر و امامت شوهر و فرزندانش گواهی داد.

 

حدیث 

 

قالت: وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ أَنَّ أَبی رَسُولَ اللهِ سَیِّدُ الْأَنْبِیاءِ وَ أَنَّ بَعْلی سَیِّدُ الْأَوْصِیاءِ وَ وُلْدی سَادَةُ الْأَسْباطِ.
شهادت می‌دهم که خدایی جز خداوند جهانیان نیست و همانا پدرم رسول خدا بزرگ پیامبران آسمانی است و شوهرم بزرگ امامان است و فرزندانم سادات و بزرگان امت اسلامی‌اند.[۱]

 

درخواست نزول غذای بهشتی

 

در یکی از روزهای سخت زندگی که گرسنگی بر خاندان پیامبر(ص) فشار آورد، حضرت فاطمه(س) وضو گرفت و پس از خواندن دو رکعت نماز دست به دعا برداشت و عرض کرد:

 

حدیث 

 

قالت: یا اِلهی وَ سَیِّدی هذا مُحَمَّدٌ نَبِیُّکَ وَ هذا عَلِیٌّ اِبْنُ عَمِّ نَبِیِّکَ إلهی أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ کَمَا أَنْزَلُتَهَا عَلَی بَنِی اِسْرَائِیلَ أَکَلُوا مِنْهَا وَ کَفَرُو بِهَا، اللَّهُمَّ أَنْزِلْهَا عَلَیْنَا فَاِنَّا بِهَا مُؤْمِنُونَ.
خدایا! سرورا! این پیغمبر تو محمد(ص) است و این علی(ع) پسر عموی پیغمبر توست. ای خدای من! مائده‌ای از آسمان برایشان بفرست، چنانکه بر بنی اسرائیل فرستادی و آنان از آن غذا خوردند و ناسپاسی کردند، ای پروردگار من! آن مائده را بر ما فرو فرست که ما در قبال آن مؤمنانیم.
ناگهان ظرفی از غذا و طعام بهشتی نازل شد که بوی عطر آن منزل علی(ع) را معطر ساخت، امام علی(ع) پرسید:
أَنَّی لاکِ هذا؟
این غذای عطرآگین از کجاست؟
قالت: هُوَ مِنْ عِنْدِاللهِ.
فاطمه(س) پاسخ داد: از جانب پروردگار است.
فَقالَ النَّبِیُّ(ص): اَلْحَمْدُللهِ الَّذی أَرانی بِنْتاً مَثَلُها کَمَثَلِ مَرْیَم «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا اَلْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّی لَکِ هذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِاللهِ.»[۲]
رسول خدا(ص) فرمود: حمد و ستایش خداوندی را که دختری به من عطا فرمود، مانند حضرت مریم که «هرگاه زکریای پیغمبر در محراب عبادت او حاضر می‌شد، پیش او خوردنی می‌یافت. می‌گفت: این‌ها از کجاست؟ مریم جواب می‌داد: از جانب پروردگار.»[۳]
در روزگار سخت جنگ‌های صدر اسلام و قحطی و گرسنگی، اکثر مردم مدینه با مشکلات فراوانی زندگی می‌کردند، و رسول گرامی اسلام سخت گرسنه بود، و شب و روز برای مساکین و فقرا تلاش می‌کرد، و گاهی سنگ بر شکم مبارك می‌بست، تا درد گرسنگی قابل تحمل باشد. در آن روزهای سخت، روزی درب خانه‌ی فاطمه را کوبید و فرمود: «دخترم آیا چیزی در منزل داری که رفع گرسنگی نمایم؟»
حضرت زهرا(س) پاسخ داد: «نه پدرم.»
رسول خدا بازگشت، اما زهرای مطهر نتوانست تحمل کند و دست به دعا برداشت، غذایی معطر و پاکیزه از بهشت نازل شد.
تا چشمان فاطمه(س) به غذای بهشتی و الطاف کریمانه الهی افتاد فرمود:

 

حدیث 

 

قالت: وَ اللهِ لَأُوثِرَنَّ بِها رَسُولَ اللهِ عَلی نَفْسی وَ غَیْری.
سوگند به خدا ایثار کرده و پیامبر را بر خود و بر دیگران مقدم می‌دارم.
آن گاه ظرف پر از غذا و گوشت بریان شده را برای رسول خدا فرستاد، پیامبر(ص) پرسید: «مِنْ اَیْنَ لَکِ هذا؟؛ این غذا از کجا برای تو آمده است؟» پاسخ داد:

 

حدیث 

 

قالت: هُوَ مِنْ فَضْلِ اللهِ اِنَّ اللهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ.
این غذا از فضل و رحمت الهی است. به درستی که خداوند هر کس را که بخواهد، بدون حساب روزی می‌دهد.[۴]
3. مشاهدات غیبی حضرت فاطمه(س)
امام صادق(ع) مشاهدات غیبی و کرامات حضرت زهرا(س) را در واپسین لحظه‌های حیات چنین نقل فرمود: «آن هنگام که فاطمه(س) (بین مغرب و عشا) در حال احتضار بود نگاه تندی کرد و فرمود:»

 

حدیث 

 

قالت: اَلسَّلامُ عَلی جَبْرَئیلَ، اَلسَّلامُ عَلی رَسُولِ اللهِ، اَللّهُمَّ مَعَ رَسُولِکَ، اَللّهُمَّ فی رِضْوانِکَ وَ جِوارِكَ وَ دارِكَ دارِالسّلام.
ثُمَّ قالَتْ: أَتَرُونَ ما أَری.
«فقیل لها ما تَرینَ؟»
قالت: هذِهِ مَواکِبُ أَهْلِ السَمواتِ وَ هذا جَبرَئیلُ وَ هذا رَسُولُ اللهِ(ص) وَ یَقُولُ یا بُنَیَّۀُ أَقْدِمی فَما اَمامَکِ خَیرٌ لَکِ.
سلام بر جبرئیل، سلام بر رسول خدا(ص)، خدایا با رسول خدا(ص) هستم، خدایا در رضوان و جوار رحمت تو و در خانه تو، دارالسلام، هستم.
بعد به حاضران فرمود: آیا آنچه می‌بینم شما هم می‌بینید؟
بعضی از حاضران گفتند: ای دختر رسول خدا! چه می‌بینی؟
فرمود: اینجا سواران آسمانی قرار دارند. آن جبرئیل و این رسول خدا(ص) است که می‌فرمایند: ای دخترم! نزد ما بیا که آن چه (از نعمت‌ها و رضوان الهی) در پیش داری، برای تو بهتر است.[۵]


مشاهده‌ی جبرئیل و عزرائیل

 

حضرت علی(ع) نقل فرمود: در لحظه‌های شهادت، حضرت زهرا(س) نگاه به اطراف خود کرد و فرمود:

 

حدیث 

 

قالَت: اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ.
یَابْنَ عَمٍّ قَدْ أَتَاِنی جَبْرِئِیلُ مُسَلِّماً وَ قَالَ لی:
السَّلَامُ یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ یَا حَبِیبَۀَ حَبِیبِ اللهِ وَ ثَمَرَةَ فُؤَادِهِ الْیَوْمَ تَلْحَقِینَ بِالرَّفیعِ الْأَعْلَی وَ جَنَّۀِ الْمَأْوَی.
ثُمَّ انْصَرَفَ عَنِّی تَقُولُ «عَلَیْکُمُ السَّلَامُ»
فقالت: یابْنَ عَمِّ هَذَا وَ اللهِ الْحَقُّ وَ هَذَا عِزْرَائِیلُ قَدْ نَشَرَ جَنَاحَهُ بِالْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ قَدْ وَصَفَهُ لِی أَبِی وَ هَذِهِ صِفَتُهُ، عَلَیْکَ السَّلَامُ یَا قَابِضَ الْأَرْوَاحِ عَجِّلْ بِی وَ لا تُعَذِّبْنِی.
ثُمَّ سَمِعْنَاهَا تَقُولُ: اِلَیْکَ رَبِّی لا اِلَی النَّار.
سلام بر شما (ای فرشتگان و جبرئیل امین).
ای پسر عمو! جبرئیل در حالی که بر من سلام می‌کرد، نزد من آمد و فرمود:
خداوند بر تو سلام می‌کند، ای محبوبه‌ی حبیب خدا!، و میوه‌ی قلب رسول الله! امروز تو در ملکوت الهی و بهشت موعود ملحق خواهی شد.
بعد روی از ما گرداند و باز به گروهی دیگر از ملائکه سلام داد و فرمود:
ای پسر عمو! سوگند به خدا که این حضرت میکائیل است و همانند جبرئیل بر من سلام کرد و بشارت‌های او را داد.
بار دیگر به گروه دیگر سلام کرد و گفت:
ای پسر عمو! سوگند به خدا که این حق است. این حضرت عزرائیل است که بال و پرش مشرق و مغرب عالم را فراگرفته. پدرم چنین اوصافی درباره او را به من اطلاع داده بود و حال این همان ویژگی است. سلام بر تو ای گیرنده‌ی روح آدمی! در قبض روح من عجله کن و مرا آزار نده.
در پایان ما می‌شنیدیم که می‌فرمود: خدایا به سوی تو می‌آیم، نه به سوی آتش.[۶]


نزول ملائکه و سلام فاطمه

 

ابوبصیر از امام باقر(ع) نقل می‌کند که: در یکی از شب‌های جمعه هنگامه‌ی سحر، حضرت جبرئیل و اسرافیل و میکائیل بر حضرت زهرا(س) نازل شدند و دیدند که دختر پیامبر(ص) مشغول نماز است، همه ایستادند، تا نماز تمام شد. آنگاه دسته جمعی به حضرت فاطمه(س) سلام کردند و گفتند: «خداوند بزرگ به شما سلام می‌رساند.»
سپس کتاب صحیفه را در حجره‌ی آن بزرگ زنان بهشتی گذاشتند. حضرت زهرا(س) پاسخ داد:

 

حدیث 

 

قالت: للهِ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ اولَیْهِ السَّلامُ وَ عَلَیْکُمْ یا رُسُلَ اللهِ السَّلامُ.
سلام از آن خداست و از اوست سلام، و به سوی اوست سلام، و بر شما ای فرستادگان خدا! سلام و درود باد.[۷]


پی‌نوشت

 

[۱]. بحارالانوار، ج 16، ص 81 و امالی، ص 475 و اختصاص، ص 31.
[۲]. آل عمران/ 37.
[۳]. بحارالانوار، ج 35، ص 251؛ تفسیر فرات بن ابراهیم، ص 199 و احقاق‌الحق، ج 10، ص 322.
[۴]. بحارالانوار، ج 43، ص 27 و المناقب، ج 3، ص 117 و ریاحین‌الشریعه، ج 1، ص 125.
[۵]. بحارالانوار، ج 43، ص 200 و کتاب عوالم، ج 11، ص 610.
[۶]. بحارالانوار، ج 43، ص 209 و دلائل‌النبوة، طبری، ص 43 و ریاحین‌الشریعه، ج 2، ص 75.
[۷]. دلائل الامامة، ص 28 و کتاب عوالم، ج 11، ص 190.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد دشتی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: