کد مطلب: ۶۸۷۹
تعداد بازدید: ۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲۳
قرآن کریم، برای بطلان استعباد منکران معاد، نمونه‌های رستاخیز در دنیا را به رخ آنان می‌کشد تا هم نمونه‌ای بر امکان معاد و زندگی پس از مرگ باشد و هم دلیلی برامکان رجعت در این دنیا. برخی از این نمونه‌ها عبارت‌اند از: زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل ...

فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللهِ كَیفَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْی الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ (۵۰)
پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مردگی‌اش زنده می‌کند، بی‌تردید این [خدای قدرتمند] زنده کننده‌ی مردگان است و او بر هر کاری تواناست. (روم، ۵۰) 


توضیح:

 

قرآن کریم، برای بطلان استعباد منکران معاد، نمونه‌های رستاخیز در دنیا را به رخ آنان می‌کشد تا هم نمونه‌ای بر امکان معاد و زندگی پس از مرگ باشد و هم دلیلی برامکان رجعت در این دنیا. برخی از این نمونه‌ها عبارت‌اند از: زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل (بقره، ۷۲)، زنده شدن عزیرنبی پس از صد سال (بقره، ۲۵۹)، بیداری اصحاب کهف پس از سالیان دراز (کهف، ۲۱)، زنده شدن گروهی از بنی‌اسرائیل پس از مرگ در اثر طاعون (بقره، ۲۴۳) زنده شدن یهودیان در کوه طور (بقره، ۵۵) و... . در کنار این نمونه‌های انسانی، نمونه‌ی آشکار دیگری نیز بر زندگانی موجودات زنده پس از مرگ وجود دارد. این نمونه‌ی آشکار، رستاخیز طبیعت است. آری! کسی که هر سال، زمین مرده را زنده می‌کند و گیاهان سرسبز در آن می‌آفریند، این توانایی را دارد که انسانها را نیز بعد از مرگ زنده کند.

 

حدیث:

 

پیامبر اکرم(ص):

«إذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَأکثرُوا ذِکرَ النُّشُور ما أشبَهَ الرَّبیعُ بِالنُّشور؛

هرگاه بهار را دیدید، بسیار از قیامت یاد کنید. چه بسیار شباهت دارد بهار به قیامت.» تفسیر فخر رازی: ج۱۷ ص۱۸.

 

نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: