کد مطلب: ۴۱۷۵
تعداد بازدید: ۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
آسیب‌های اجتماعی| ۲۰
کار کردن دائم و توجه به صفحه گوشی موبایل باعث می شود که ما با استفاده طولانی مدّت از تلفن همراه خود، آن هم در حالتی که وضعیت نامناسبی را به بدنمان تحمیل می‌ کنیم، در واقع به ستون فقرات و گردنمان آسیب بزنیم.
از آن جایی که امروزه استفاده از تلفن همراه به دلایل مختلف عمومی شده است و شاید برای بسیاری از افراد امکان ترک آن وجود نداشته باشد، بنا بر این می توان با رعایت نکاتی ضررهای آن را تا جایی که می شود به حداقل رساند. برخی از این نکات از قرار زیر هستند:
1- حتّی المقدور از ارسال پیامک به جای صحبت کردن استفاده کنید، زیرا اشعه های کم تری تولید کرده و کم تر آسیب می رساند. البته ارسال پیامک هم نباید به اندازه ای زیاد باشد که عوارض دیگری مانند عارضه «گردن پیامکی» را به دنبال داشته باشد. این بیماری به درد و ناراحتی ناشی از نگاه کردن به سمت پایین برای کار کردن با تکنولوژی‌ های ارتباطی و سرگرمی (وسایل الکترونیکی) برای مدّت طولانی گفته می‌ شود. این وضعیت گردن و مشکلات ناشی از آن، آن قدر شایع است که پزشکان یک نام جداگانه به آن اختصاص داده‌ اند و به آن مشکل «گردن پیامکی» می‌ گویند.
کار کردن دائم و توجه به صفحه گوشی موبایل باعث می شود که ما با استفاده طولانی مدّت از تلفن همراه خود، آن هم در حالتی که وضعیت نامناسبی را به بدنمان تحمیل می‌ کنیم، در واقع به ستون فقرات و گردنمان آسیب بزنیم. قطعاً تا وقتی از فشاری که حالت نامناسب بدن می تواند بر روی ستون فقرات و مهره ‌ها وارد کند و شدّت آسیبی که ممکن است به خود بزنیم آگاه نباشیم، درک خوبی از این موضوع نخواهیم داشت. به طور متوسط، وزن سر هر فرد در حدود 5 - 6 کیلوگرم است. به ‌عنوان یک قانون کلی و ساده می توان گفت که به ازای هر یک سانتی ‌متری که سرتان را به سمت جلو خم می‌ کنید، گردن، شانه‌ ها، کمر و ستون فقرات باید حدود 2 کیلوگرم وزن بیشتری را تحمل کنند. مثلاً کافی است شما برای نگاه کردن به صفحه گوشی خود، سر‌تان را فقط به‌ اندازه یک بند انگشت جلو بیاورید تا گردنتان مجبور شود وزن یک بچه چهار ماهه را تحمل کند.
بیماری گردن پیامکی باعث ایجاد یک مشکل شایع دیگر می‌ شود که به آن «جلو آمدگی سر» می‌ گویند. جلو آمدگی سر به حالتی گفته می‌ شود که موقعیت قرارگیری سر نسبت به شانه ‌ها جلوتر از حالت طبیعی خود قرار دارد و این حالت می تواند برای فرد باقی بماند و فرم طبیعی بدن را تغییر بدهد.
2- اگر مشکل گردن پیامکی و عدم رعایت حالت صحیح بدن ادامه پیدا کند و فکری برای آن نکنید، در نهایت به مشکلات بدتر و ناخوشایندتری دچار می‌ شوید که شاید دیگر درمان آن ‌ها چندان ساده نباشد، مثل بیرون زدگی دیسک، فرسایش ستون فقرات، آرتروز ستون فقرات، از بین رفتن انحنای ستون فقرات، آسیب به ریشه ‌های عصبی، کاهش اکسیژن دریافتی، بی ‌خوابی یا وقفه تنفّسی در خواب. خوشبختانه باید گفت که این مشکل قابل پیشگیری است و راه‌ های مختلفی برای این کار وجود دارد. ساده ‌ترین، راحت ‌ترین و ریشه‌ ای ترین روش پیشگیری و درمان، این است که مقدار ساعتی که با گوشی موبایل یا تبلت خود کار می‌ کنید را کاهش دهید. البته راه‌ های پیشگیرانه دیگری هم هست که به شما کمک می‌ کنند تا حدّ زیادی مانع از مشکل گردن پیامکی شوید و یا مشکل درد گردن ‌خود را از بین ببرید، از جمله:
الف) گوشی یا وسیله‌ ای که با آن کار می‌ کنید را بالاتر نگه دارید. هنگام کار با گوشی موبایل یا تبلت باید گردنتان صاف و سرتان رو به جلو باشد. در نتیجه باید گوشی یا تبلت را تقریباً هم ارتفاع چشم ‌ها و جلوی صورت بگیرید. هنگام کار با لپ تاپ و در کل نگاه کردن به یک صفحه (تلویزیون، مانیتور و ...) هم همین کار را باید انجام دهید. صفحه مقابل شما باید در ارتفاعی قرار بگیرد که مقابل چشم‌ های شما باشد. به این صورت دیگر لازم نیست برای کار کردن با وسیله یا نگاه کردن به صفحه سر‌تان را پایین بگیرید و گردنتان را خم کنید و در نتیجه گردن و ستون فقرات شما هم لازم نیست چندین ساعت وزن اضافی از این حالت نادرست بدنتان را تحمّل کنند.
ب) هر چند مدّت یک بار به بدنتان استراحت بدهید. اگر قرار باشد تمام روز را یکسره با گوشی یا لپ تاپ و ... کار کنید، قطعاً مدّت زیادی را سالم نمی توانید سپری کنید. شاید در ابتدا سخت باشد، ولی باید خودتان را عادت دهید که هر چند مدّت یک بار، دست از کار با وسیله‌ ای که رو به رویتان است بکشید. این کار، اوّل از همه به چشم ‌های شما که مدّت‌ هاست به یک صفحه در فاصله ثابت خیره شده است، استراحت می دهد و در مرحله بعد هم کمی بدنتان را از حفظ یک حالت تکراری به مدّت طولانی خلاص می‌ کند تا بتواند کمی‌ آزاد باشد. در صورتی که حالت درست بدن و ارتفاع مناسب برای کار را رعایت نمی‌ کنید، مطمئن باشید بدن‌ شما حتّی خیلی بیشتر از این به استراحت نیاز خواهد داشت.
ج) صاف و درست بنشینید. رعایت حالت صحیح بدن موقع نشستن مزایای زیادی دارد که شامل پیشگیری و کاهش درد مزمن گردن و کمر، کاهش میگرن و سردرد، افزایش انرژی و البته اعتماد به نفس می‌ شود. به علاوه مطمئن باشید اگر موقع نشستن و کار کردن با دستگاه موبایل و ...، حالت مناسب به بدنتان بدهید، فشار و استرس کم تری به بدن ‌شما وارد می‌ شود.
د) استفاده از گردن بند، کمربند و پشت ‌بند‌های طبی. استفاده از گردن ‌بند، کمربند و پشت‌ بند‌های طبی به شما یاد می دهد که چطور وضعیت صحیح بدن را رعایت کنید. البته لازم نیست همیشه از آن استفاده کنید، مثلاً کافی است 30 دقیقه در روز کمربند طبی ببندید تا هم به کمر و شانه ‌ها کمک کرده باشید که از زیر فشار و استرس خارج شوند، و هم به تدریج حالت درست بدن در ذهن شما ماندگار شود.
3- در صورتی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، از اسپیکر یا پخش صدا، و یا دست کم از دستگاه های هندزفری استفاده کنید و از چسباندن مستقیم گوشی تلفن به گوش، خودداری نمائید. پژوهشگران علوم پزشکی در موسسه ملّی بهداشت آمریکا اعلام کردند افرادی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند. همچنین بر اساس تحقیق سازمان ملل، افرادی که طی ده سال روزانه نیم ساعت به طور مداوم با تلفن همراه صحبت کرده اند، دچار تومور مغزی از نوع گلیوما (تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی) می شوند. امواج مغناطیسی تلفن همراه روی جریان خون مغز و DNA  سلول ها تأثیر می گذارد و باعث ابتلا به تومور مغزی می شود، امّا افرادی که برای صحبت طولانی با تلفن همراه از هندزفری استفاده کرده اند، کم تر دچار تومور مغزی شده اند.
البته ناگفته نماند که اصولا مکالمه طولانی با تلفن همراه کار اشتباهی است، چراکه حتّی اگر از هندزفری هم استفاده شود، باز هم از آسیب امواج تلفن همراه، به طور کامل در امان نیستیم و علاوه بر آن، استفاده زیاد و طولانی از هندزفری نیز موجب آسیب هایی همچون اختلال در سیستم شنوایی انسان می گردد.
4- تا جایی که امکان دارد گوشی تلفن همراه را در فاصله دوری از بدن خود قرار دهید تا از تشعشعات آن در امان باشید.
5- گوشی تلفن همراه را به هیچ وجه داخل اتاق خواب نبرید، چرا که به هنگام خواب مغز شما قابلیت بیشتری برای دریافت امواج دارد.
6- خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است. زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستند. همچنین هنگام ارسال پیام تصویری، خطر امواج 1000 برابر بیشتر است. بنا بر این تلاش کنید تا جایی که امکان دارد از طرق دیگر مثل تماس با تلفن ثابت یا ارسال پیامک متنی، برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید و مدّت زمان مکالمه و ارسال پیام تصویری با تلفن همراه را تا حدّ ممکن کاهش دهید.
7- خانم های باردار باید حداقل 2 متر با تلفن همراه فاصله داشته باشند.
8-وقتی که می خواهید با تلفن همراه به کسی زنگ بزنید، تا زمانی که ارتباط بر قرار نشده و شخص در آن طرف خط شروع به صحبت نکرده، تلفن همراه را نزدیک گوش خود نگیرید. زیرا در این مدّت تلفن همراه از توان فرستادن سیگنال معادل با دو وات یا 33 دسی بل استفاده می کند و هر چه در این زمان از بدن شما دورتر باشد، کم تر آسیب خواهید دید.
9- اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می ‌‌کند. بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید.
10- بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت ‌‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌‌ های سر و صورت، اشعه ‌های مضرّ تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می ‌‌بینند. نتایج یک مطالعه نشان می ‌‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌‌ دهند، تعداد اسپرم‌ هایشان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقّت می ‌‌گردند. از سوی دیگر قرارگیری موبایل بر روی قلب نیز، باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدّت می تواند اثرات مخرّبی بر نظم قلب به جا بگذارد. بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد.
11- همان طور که پیش از این نیز بیان شد، تا حدّ ممکن از صحبت کردن با گوشی تلفن همراه بپرهیزید و به ویژه از استفاده کودکان از تلفن همراه جلوگیری کنید.[1]
 

خودآزمایی


1- راهکارهای پیشگیری از عارضه «گردن پیامکی» را توضیح دهید؟ (2 مورد).
2- چهار مورد از نکات ایمنیِ استفاده از تلفن همراه را بیان کنید؟
 

پی‌نوشت‌ها


[1] برگرفته از: خبرگزاری تسنیم، بهترین روش برای جلوگیری از تشعشعات موبایل، ۲۵ بهمن ۱۳۹۶/ سلامت نیوز، 20 راهکار کاهش عوارض تلفن همراه، کد خبر: 218147/ https://www.beytoote.com/health/prevention/strategies توصیه هایی برای کاهش مضرات امواج موبایل (سایت بیتوته)/ پایگاه اطّلاع رسانی حوزه، آسیب های گوشی همراه، تاریخ انتشار: 25/4/98.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حجت‌الاسلام مسلم زکی‌زاده
برچسب ها: اخلاق تلفن همراه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: