کد مطلب: ۵۰۹۴
تعداد بازدید: ۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۵
رحمت‌بودن آن حضرت تنها به زمان حیات ایشان مربوط نمی‌گردد؛ بلکه معجزه‌ی جاوید وی؛ یعنی قرآن و احادیث به جای مانده از ایشان نیز سراسر رحمت و خیر برای جامعه‌ی بشری است.
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (۱۰۷)
و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. (انبیاء، ۱۰۷)
 

توضیح:

 
پیامبر اکرم(ص)، کامل‌ترین بندگان و برترین مخلوقات نزد خداوند متعال می‌باشد. پیشتر به برخی صفات اخلاقی آن حضرت پرداخته شد. در این مجال نیز، به آیاتی از قرآن اشاره می‌شود که دربردارنده‌ی فضیلتی خاص برای ایشان بوده و مقام و منزلت آن حضرت را بیش‌تر نمایان می‌سازد. نخستین آیه در این موضوع، آیه‌ی فوق است که سراسر شئون وجودی آن حضرت را رحمتی بزرگ و وصف‌ناشدنی برای تمام جهانیان نامیده است. رحمت‌بودن آن حضرت تنها به زمان حیات ایشان مربوط نمی‌گردد؛ بلکه معجزه‌ی جاوید وی؛ یعنی قرآن و احادیث به جای مانده از ایشان نیز سراسر رحمت و خیر برای جامعه‌ی بشری است. هم‌چنین توسل به وجود ایشان، سبب قبولی دعا و تقرب به خداوند می‌گردد. از تعبیر «العالمین» در آیه‌ی مذکور فهمیده می‌شود که حتی کافران نیز به برکت وجود او از رحمت عامه‌ی خداوند بهره‌مند شده و روزی می‌خورند.
 

حدیث:

 
پیامبر اکرم(ص): «أَیها النّاس! إِنَّمَا أَنَا رَحْمَةٌ مُهْدَاةٌ؛ ای مردم! من رحمتی از جانب خداوند هستم که به شما هدیه داده شده‌ام.» کشف‌الغمه: ج۱ ص۸.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: