کد مطلب: ۵۱۵۰
تعداد بازدید: ۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۸
بالاترین اکرام به پیامبر گرامی اسلام(ص) ـ که خداوند متعال در آیه‌ی فوق از آن خبر داده است ـ این است که در دنیا و آخرت از فضل و زحمت خود به اندازه‌ای بر آن حضرت عطا می‌کند که وی راضی و خشنود خواهد شد.
وَلَسَوْفَ یعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (۵)
و به زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد کرد تا خشنود شوی. (ضحی، ۵)
 

توضیح:

 
بالاترین اکرام به پیامبر گرامی اسلام(ص) ـ که خداوند متعال در آیه‌ی فوق از آن خبر داده است ـ این است که در دنیا و آخرت از فضل و زحمت خود به اندازه‌ای بر آن حضرت عطا می‌کند که وی راضی و خشنود خواهد شد. در دنیا، آیین وی را جهانی و جاودانی کرده و در آخرت مشمول مواهب خاص خواهد گردید. همان‌گونه که می‌دانیم، آن حضرت دلسوزترین مردم به امتش بود؛ تمام تلاش خویش را معطوف هدایت آنان کرده و بزرگ‌ترین آرزویش سعادتشان بود. به همین دلیل، خشنودی کامل وی نیز در گرو هدایت امتش بود. به همین دلیل، خشنودی کامل وی نیز در گرو هدایت امتش است. از این رو، در برخی روایات این آیه امیدبخش‌ترین آیه‌ی قرآن معرفی شده است؛ زیرا خیر از قبولی شفاع آن حضرت نسبت به گناه‌کاران دارد؛ گناه‌کارانی که ولایت خداوند و پیامبرش را بر خویش پذیرفته‌اند، ولی دچار لغزش‌های نفسانی گشته و اسیر هوا و هوس گردیدند.
 

حدیث:

 
پیامبر اکرم(ص):
«لِكُلِّ نَبِی دَعوَةٌ قد دَعا بِها و قد سَألَ سُؤلاً، و قد خَبَأتُ دَعوَتی لِشَفاعَتِی لِاُمَّتی یومَ القِیامَةِ؛
هر پیامبرى به درگاه خدا دعایى كرده و از او چیزى خواسته است، امّا من خواهش خود [از خدا ] را براى شفاعت امّتم در روز قیامت نگه داشته‌ام. خصال:‌ص۲۹ ح۱۰۳.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: