کد مطلب: ۵۲۰۴
تعداد بازدید: ۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۰
اولاً هدف اصلی از ادیان آسمانی، حیات‌بخشیدن همه‌جانبه به انسان‌هاست؛ ثانیاً حیات واقعی از منظر قرآن به معنای رشد عقلی و بیداری دل‌هاست و تنها در بندگی خداوند و اطاعت از انبیاء تحقق می‌یابد...

یا أَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیهِ تُحْشَرُونَ (۲۴)
ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل می‌شود [تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد] و مسلماً همه‌ی شما به سوی او محشور خواهید شد. (انفال، ۲۴)

 

توضیح:

 

همان‌گونه که گفته شد، خداوند متعال اطاعت و پیروی مطلق از کردار و گفتار پیامبر اکرم(ص) را بر همه‌ی مؤمنان واجب نموده است. این اطاعت‌پذیری نه تنها موجب رشد و کمال معنوی بندگان می‌گردد؛ بلکه به آنان حیات واقعی بخشیده و دل‌هایشان را بیدار می‌سازد.
از آیه‌ی فوق فهمیده می‌شود: اولاً هدف اصلی از ادیان آسمانی، حیات‌بخشیدن همه‌جانبه به انسان‌هاست؛ ثانیاً حیات واقعی از منظر قرآن به معنای رشد عقلی و بیداری دل‌هاست و تنها در بندگی خداوند و اطاعت از انبیاء تحقق می‌یابد؛ ثالثاً محتوای دعوت پیامبر(ص) عیناً با دعوت خداوند مطابقت می‌نماید. (لفظ «دَعاکُم» به صورت مفرد آمده است.)

 

حدیث:

 

امام علی(ع) ـ در وصف پیامبر(ص) ـ:

«طَبیبٌ دَوّارٌ بطِبّهِ؛ او طبیبی است که به دنبال بیماران گشته تا آنان را درمان نماید.» نهج‌البلاغه: خطبه 108.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: