کد مطلب: ۵۹۷۰
تعداد بازدید: ۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۸۹
جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه‌ی گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب، ۳۳)

ادله‌ی عصمت امامان


آیه‌ی تطهیر


...إِنَّمَا یرِیدُ اللهُ لِیذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا (۳۳)
...جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه‌ی گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. (احزاب، ۳۳)

 

توضیح:

 

پیشتر به آیه‌ی «اولوالأمر» به عنوان یکی از دلایل قرآنی عصمت امامان(ع) اشاره شد. آیه‌ی دیگر در این زمینه، آیه‌ی «تطهیر» است که بر طهارت و پاکی اهل بیت(ع) از هرگونه آلودگی و پلیدی تأکید می‌کند. این آیه ـ که به اعتراف روایات سنی و شیعه درباره‌ی پنج‌تن آل عبا (حضرت محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)) نازل شده است ـ از اراده‌ی تکوینی خداوند مبنی بر دور ساختن ایشان از گناه و معصیت خبر می‌دهد. این بدان معنا نیست که عصمت آن خاندان اجباری بوده و از خود هیچ اختیاری نداشته‌اند؛ بلکه اختیاری و آگاهانه است، ولی مرتبه‌ای از تأییدات الهی را هم نیاز دارد.

 

حدیث:

 

انس بن مالک (از اصحاب پیامبر(ص)): «پیامبر اسلام(ص) مدت شش ماه وقتی برای اقامه‌ی نماز صبح از خانه خارج می‌شد، چون به خانه‌ی فاطمه(س) می‌رسید، می‌فرمود: ای اهل بیت من! برای نماز آماده شوید. آن‌گاه آیه‌ی تطهیر را می‌خواند.» سنن ترمذی: ج۵ ص۳۱ ح۲۳۵۹.

 

نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: