کد مطلب: ۶۴۲۵
تعداد بازدید: ۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۰۸
در این میان، سوره‌ی کوثر جایگاه ویژه‌ای دارد. دشمنان از این‌که پیامبر(ص) فرزند پسری نداشت، بسیار خشنود بوده و بر آن حضرت خرده می‌گرفتند. از این رو، خداوند وجود پربرکت حضرت فاطمه‌(س) را به وی ارزانی داشت و نسل او را پایدارترین نسل تاریخ نمود.

فضیلت حضرت زهرا(س)


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ (۱) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ (۲) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)


به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان* بی‌تردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می‌گیرد] عطا کردیم. (۱) پس [به شکرانه‌ی آن] برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کن. (۲) یقیناً دشمن تو خود بدون نسل [و بریده از همه‌ی خیرات و برکات] است. (۳) (کوثر)

توضیح:

افزون بر آیاتی که به طور مشترک بر فضیلت اهل بیت یا فضیلت پنج‌تن آل عبا(ع) دلالت می‌کرد، آیاتی نیز به طور اختصاصی بر فضل و مقام معنوی حضرت زهرا(س) دلالت می‌کند. در این میان، سوره‌ی کوثر جایگاه ویژه‌ای دارد. دشمنان از این‌که پیامبر(ص) فرزند پسری نداشت، بسیار خشنود بوده و بر آن حضرت خرده می‌گرفتند. از این رو، خداوند وجود پربرکت حضرت فاطمه‌(س) را به وی ارزانی داشت و نسل او را پایدارترین نسل تاریخ نمود. در این سوره از آن حضرت به عنوان «الکَوثَر: خیر کثیر» یاد شده است.

حدیث:

پیامبر اکرم(ص):

«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِی، فَاطِمَةُ أعَزُّ البَریَّةِ عَلِی؛

فاطمه(س) پاره‌ی تن من است. هر که او را خشنود سازد، مرا خشنود ساخته و هر کس او را بیازارد، مرا آزرده است. فاطمه(س) عزیزترین مردم نزد من است.» امالی مفید: ص۲۶۰ ح۲.

 

نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد حاج ابوالقاسم و سیدمهدی هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: