کد مطلب: ۶۵۶۶
تعداد بازدید: ۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
امامت و امامان (ع) | ۵
پيامبر اكرم عين آيات قرآن را بر مسلمانان و به ويژه بر حضرت على‏‌(ع) قرائت مى‏‌كرد. و به آن حضرت، كه خواندن و نوشتن را مى‏‌دانست اكيداً سفارش مى‏‌كرد آن‏ها را ثبت و ضبط و نگهدارى‏‌ كند. تا براى‏‌ آينده‌ی مسلمانان باقى‏‌ بماند. البته كسان ديگرى‏‌ نيز بودند كه همه‌ی آيات را مى‏‌نوشتند يا از بر مى‏‌كردند. گروهى‏‌ هم بعض آيات را مى‏‌نوشتند يا حفظ مى‏‌كردند.

بخش اوّل: صفات  امام | ۴


احاديث پيامبر منابع علوم امامان‏


مهم‏ترين منبع علوم امامان، احاديثى‏‌ است كه پيامبر گرامى‏‌ اسلام، در آغاز در اختيار حضرت على‏‌ قرار داد و به وسيله او ثبت و ضبط شد سپس در اختيار امام حسن و به همين صورت به تدريج در اختيار ساير امامان قرار گرفت.
جريان تدوين اين احاديث از اين قرار بود: احكام و قوانين شريعت اسلام در دوران 23 ساله رسالت به تدريج و به دو صورت بر پيامبر نازل گشت: به صورت قرآن كه معانى‏‌ و الفاظ آن بر قلب نورانى‏‌ آن حضرت وحى‏‌ مى‏‌شد.
دوم به صورت حديث و خبر كه معانى‏‌ آن، در موارد مختلف بر قلب آن حضرت وحى‏‌ مى‏‌شد. پيامبر اكرم عين آيات قرآن را بر مسلمانان و به ويژه بر حضرت على‏‌(ع) قرائت مى‏‌كرد. و به آن حضرت، كه خواندن و نوشتن را مى‏‌دانست اكيداً سفارش مى‏‌كرد آن‏ها را ثبت و ضبط و نگهدارى‏‌ كند. تا براى‏‌ آينده‌ی مسلمانان باقى‏‌ بماند. البته كسان ديگرى‏‌ نيز بودند كه همه‌ی آيات را مى‏‌نوشتند يا از بر مى‏‌كردند. گروهى‏‌ هم بعض آيات را مى‏‌نوشتند يا حفظ مى‏‌كردند.
اما در مورد احكام و قوانين غير قرآنى‏‌، وضع به گونه‏اى‏‌ ديگر بود. گرچه رسول خدا(ص) احكام و قوانينى‏‌ را كه از راه وحى‏‌ دريافت مى‏‌كرد براى‏‌ اصحاب بيان مى‏‌كرد اما آن‏ها مقيّد نبودند عين كلمات و عبارت‏هاى‏‌ پيامبر را بنويسند يا به طور دقيق حفظ كنند و به ديگران برسانند. يا نقل به معنا مى‏‌كردند يا بى‏‌تفاوت از كنار آن‏ها مى‏‌گذشتند و بعد از چندى‏‌ به فراموشى‏‌ سپرده مى‏‌شد. البته در ميان اصحاب كسانى‏‌ بودند كه به كتابت احاديث پيامبر يا حفظ آنها مقيّد بودند، ولى‏‌ متأسفانه اين‌گونه افراد چندان زياد نبودند. با اين‏كه مسائل كلى‏‌ و فروع فقهى‏‌ اسلام بسيار گسترده بود و بايد براى‏‌ كسانى‏‌ كه در مدينه حضور نداشتند و مسلمانان زمان‏هاى‏‌ بعد باقى‏‌ مى‏‌ماند. به علاوه بسيارى‏‌ از مسائل فقهى‏‌ در آن زمان و براى‏‌ زندگى‏‌ ساده مردم آن عصر و در جزيرةالعرب مطرح نبود تا از پيامبر سؤال كنند و پاسخ آن‏ها را بشنوند. از سوى‏‌ ديگر، دين اسلام هميشگى‏‌ و همه‏جايى‏‌ است و بايد براى‏‌ تأمين سعادت بشر در همه‌ی زمان‏ها و مكان‏ها، و با همه اوضاع شرايط پاسخ‏گوى‏‌ نيازها باشد.
پيامبر اكرم(ص) كه از وضع موجود و آينده امت اسلامى‏‌ به خوبى‏‌ آگاه بود بايد در تأمين اين نياز علمى‏‌ چاره‌انديشى‏‌ مى‏‌كرد و همه علوم و معارف و احكام و قوانين شريعت را در جاى‏‌گاه امنى‏‌ كه از خطا و اشتباه و فراموشى‏‌ مصونيت كامل داشته باشد ذخيره مى‏‌ساخت. و چنين جايگاه امنى‏‌ جز قلب نورانى‏‌ على‏‌ بن ابى‏‌ طالب(ع) نبود. رسول خدا(ص) با الهام و تأييدات الهى‏‌ از آغاز رسالت بدين امر مهم همت گماشت و تا هنگام مرگ ادامه داد. آن‏چه را از راه وحى‏‌ دريافت مى‏‌كرد به حضرت على‏‌ منتقل مى‏‌ساخت. آن جناب هم در حفظ و ضبط دقيق آن‏ها مى‏‌كوشيد و در انجام دادنِ اين مهم از تأييدات الهى‏‌ برخوردار بود.
حضرت على‏‌ مى‏‌فرمود: رسول خدا(ص) مرا در آغوش گرفت و فرمود: خداى‏‌ متعال فرمان داده تا تو را به خودم نزديك سازم و دور نگردانم، و اين كه سخنان مرا بشنوى‏‌ و حفظ كنى‏‌. پس اين آيه نازل شد «وَتَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ».[1]
ابن عباس از پيامبر نقل كرده كه فرمود: هنگامى‏‌ كه آيه‌ی «وَتَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ» نازل شد من از پروردگارم تقاضا كردم كه آن گوش شنوا و حافظ را گوش على‏‌ قرار دهد. پس على‏‌ آنچه را از رسول خدا شنيد حفظ و نگهدارى‏‌ كرد و هيچ‏گاه فراموش نكرد.[2]
حضرت على‏‌(ع) فرمود: به طور مرتب هر روز يك مرتبه بر رسول خدا(ص) وارد مى‏‌شدم، در آن ساعت ما دو نفر تنها بوديم. هر جا مى‏‌رفت با او بودم، اصحاب مى‏‌دانند كه رسول خدا چنين رفتارى‏‌ را با غير من نداشت. گاهى‏‌ آن حضرت به خانه من مى‏‌آمد، و بيشتر اوقات چنين بود... و گاهى‏‌ كه من به منزل رسول خدا مى‏‌رفتم خلوت مى‏‌كرد و حتى‏‌ همسرانش بيرون مى‏‌رفتند. ولى‏‌ وقتى‏‌ به منزل ما مى‏‌آمد فاطمه و فرزندانم بيرون نمى‏‌رفتند. هرگاه من سؤال مى‏‌كردم پاسخ مى‏‌داد و هنگامى‏‌ كه پرسش‏هايم تمام مى‏‌شد و سكوت مى‏‌كردم آن جناب آغاز به سخن مى‏‌كرد. هر آيه‏اى‏‌ كه تازه نازل شده بود برايم مى‏‌خواند و من با خط خود مى‏‌نوشتم، تأويل، تفسير، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه، خاص و عام آن‏ها را برايم بيان مى‏‌كرد. دعا كرده بود خدا قدرت فهم و حفظ آن‏ها را به من عطا كند، پس هيچ آيه‌اى‏‌ از كتاب الله و هيچ علمى‏‌ را كه برايم املا كرده و نوشته بودم فراموش نكردم. همه‌ی علومى‏‌ را كه خدا به او تعليم كرده بود، از حلال و حرام، امر و نهى‏‌، از گذشته و آينده، و هر كتابى‏‌ كه بر پيامبران نازل شده، هر عبادت و معصيت را به من تعليم كرد و من حفظ كردم و حتى‏‌ يك حرف آن را فراموش نكردم. پس رسول خدا(ص) دستش را بر سينه‌ی من نهاد و دعا كرد كه خداى‏‌ متعال قلب مرا پر از علم و فهم و حكمت و نور گرداند. پس عرض كردم يا رسول الله! پدر و مادرم فدايت، از آن هنگام كه برايم دعا كردى‏‌ چيزى‏‌ را فراموش نكردم، آيا مى‏‌ترسى‏‌ فراموش كنم؟ فرمود: نه، از عروض نسيان و جهل بر تو نمى‏‌ترسم.[3] به حضرت على‏‌(ع) گفته شد: چرا تو بيش از ساير اصحاب از رسول خدا حديث دارى‏‌؟ گفت: چون وقتى‏‌ از رسول خدا(ص) سؤال مى‏‌كردم پاسخ مى‏‌داد و هنگامى‏‌ كه ساكت مى‏‌شدم او ابتداى‏‌ به سخن مى‏‌كرد.[4]
حضرت على‏‌(ع) فرمود: به خدا سوگند! هيچ آيه‏اى‏‌ نازل نشده جز اين كه مى‏‌دانم! در چه موضوعى‏‌ و كجا و درباره‌ی چه شخصى‏‌ نازل شده است، چون پروردگارم قلب فهيم و زبانى‏‌ گويا به من عطا كرده است.[5]


تصديق رسول خدا بر جامعيت علمىِ حضرت على‏‌


حضرت على‏‌(ع) در اثر هوش و استعداد فوق‌العاده و تأييدات و توفيقات‏ الهى‏‌ و عنايت خاص پيامبر اكرم(ص) در تعليم و تربيت او توانست در دوران بيست و سه سالِ رسالت، مجموع علوم و معارف و احكام و قوانين شريعت را از رسول خدا فرا گيرد و حفظ كند به گونه‏اى‏‌ كه خزينه‏دار علوم نبوّت شد.
چنان كه اين حقيقت مورد تصديق پيامبر قرار گرفت و بارها و بارها بدان تصريح كرد. به عنوان نمونه، پيامبر فرمود: اى‏‌ ابوالحسن! علم گوارايت باد. همانا كه علم را نوشيدى‏‌ و چه بسيار نوش جان كردى‏‌.[6]
رسول خدا(ص): من شهر علم مى‏‌باشم و على‏‌ درب آن، هر كس خواستار علم است بايد از درب آن وارد شود.[7]
رسول خدا(ص) فرمود: من خانه‌ی حكمت و على‏‌ درب آن است.[8]
انس بن مالك از پيامبر اكرم نقل كرده: به حضرت على‏‌ فرمود: تو بعد از من در موارد اختلاف امت حق را بيان خواهى‏‌ كرد.[9]
سلمان فارسى‏‌ از پيامبر اكرم(ص) نقل كرده كه فرمود: على‏‌ بن ابى‏‌ طالب اعلم امت من مى‏‌باشد.[10]


خودآزمایی


۱- مهم‏ترين منابع علوم امامان را نام ببرید.
۲- چرا پيامبر اكرم(ص) همه علوم و معارف و احكام و قوانين شريعت را در جاى‏‌گاه امنى‏‌ كه از خطا و اشتباه و فراموشى‏‌ مصونيت كامل داشته باشد ذخيره مى‏‌ساخت؟

 

پی نوشت ها


[1]. بحارالانوار، ج 35، ص 327؛ حلية الاولياء، ج 1، ص 108؛ مناقب خوارزمى‏‌، ص 199: عن علي بن أبي طالب(ع) قال: ضمّني رسول الله(ص) و قال لي: إنّ الله أمرني أن أدنيك و لا أقصيك و أن تسمع و تعي و حقاً على‏‌ الله أن تسمع و تعي فنزلت هذاه الاية «وَتَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ».
[2]. همان، ص 199: عن ابن عباس قال: لمّا نزلت: «وَتَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ» قال النبي(ص) سألت ربّي عزّوجلّ أن يجعلها أذن علي(ع). قال علي: ما سمعت من رسول الله شيئاً إلّاو حفظتُه و وعيتُه و لم‏أنسها مدى‏‌ الدهر.
[3]. كافى‏‌، ج 1، ص 64.
[4]. الطبقات الكبرى‏‌، ج 3، ص 338: قيل لعلّي(ع): مالك أكثر أصحاب رسول الله(ص) حديثاً قال: إنّي كنت إذا سألت أنبأنى‏‌ و إذا سكتّ ابتدأني.
[5]. همان، ص 33: قال عليّ(ع) و الله ما نزلت آية إلّا و قد علمت فيما نزلت و أين نزلت و على‏‌ من نزلت، إنّ ربّي وهب لى‏‌ قلباً عقولًا و لساناً ناطقاً.
[6]. ذخائر العقبى‏‌، ص 78: قال النبي(ص): ليهنئك العلم ـ أبالحسن ـ لقد شربت العلم شرباً و نهلته نهلاً.
[7]. ينابيع الموده، ص 82: قال رسول الله(ص): إنّا مدينة العلم و عليّ بابها، فمن أراد العلم فليأت الباب.
[8]. همان، ص 81: قال رسول الله(ص): أنا دار الحكمة و عليّ بابها.
[9]. مستدرك حاكم نيشابورى‏‌، ج 3، ص 122: أنس مالك عن النّبي(ص) قال لعلّي: أنت تبيّن لأمّتي ما اختلفوا فيه من بعدي.
[10]. همان، ص 80: سلمان الفارسي عن النّبي(ص) أنّه قال: أعلم أمّتي عليّ.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: