کد مطلب: ۳۵۸۲
تعداد بازدید: ۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
حجاب و عفاف| ۶۹
خستگی ستم ها و آزارهای بی پایان در حقّ زنان در جهان غرب، گروهی از بانوان غربی را به سمت راهی برای آرامش و کمال هدایت کرده و اندیشمندان را بدان واداشته تا به دنبال راه خلاصی از این منجلاب باشند.
دنیای غرب در نابودی کرامت زن و ترویج ظلم و ستم نسبت به این قشر آسیب پذیر، و در نتیجه نابودی اخلاق و بنیاد خانواده، سهم بزرگ و اساسی را به خود اختصاص داده، به طوری که برخی جوامع، حتّی با سوابق درخشانی که پیش از این در موضوع حجاب و عفاف در کارنامه‌ی تاریخی خود ثبت نموده اند، امروزه آثار شوم بی حجابی و بی عفّتی را از غرب به سوغات برده اند. دکتر «نوا بخش»، پژوهشگر، محقّق و استاد دانشگاه می گوید: «در دیدگاه غرب، زن تا زمانی مورد احترام است که در چارچوب خواسته های نظام سرمایه داری نقش آفرین باشد؛ در غیر این صورت، از چرخه‌ی تعاملات جامعه بیرون شده و اعتبار خود را در جامعه از دست می دهد».
امّا علی رغم اوج انحطاط و آلودگی دنیای غرب در موازین دینی و اخلاقی، از دل این نامبارکی ها، فطرت پاک و خداجوی بشر و روشن گری های عقول اندیشمندان، عدّه‌ای را به سمت نور و حقیقت سوق می دهد. خستگی ستم ها و آزارهای بی پایان در حقّ زنان در جهان غرب، گروهی از بانوان غربی را به سمت راهی برای آرامش و کمال هدایت کرده و اندیشمندان را بدان واداشته تا به دنبال راه خلاصی از این منجلاب باشند. و جالب است بدانیم که بنا به نظر بسیاری از ایشان، سیاست های شیطانی و پلیدِ سیاست مداران و مستکبرین غربی، عامل اصلی این نابسامانی هاست و راه نجات از آن، فقط در سایه‌ی روی آوردن به اخلاق، حجاب و عفّت ورزی است.
یکی از زنان نویسنده‌ی آمریکایی در کتاب خود به نام «Regress ارتجاع» می گوید: «من به عنوان یک فمینیست اعلام می کنم که جامعه‌ی آمریکا هیچ گاه مثل امروز آزاد نبوده، و در عین حال هیچ وقت خود را مثل امروز تا این حد نگون بخت نمی دیده است. این بدان معنی است که آزادی به او اندیشه و تفکّر صحیح را نیاموخته است». وی در جای دیگری از کتاب خود می افزاید: «امّا با وارد شدن حجاب به عرصه‌ی زندگی، معیار هایی مثل مادر بودن، احترام و حتّی مفهوم خانواده و عفاف را درک کردیم».
شنیدن این جملات از زبان و قلم یکی از زنان آمریکایی که در جهت پیشبرد اهداف مکتب فمینیسم در دنیای غرب، تلاش های زیادی نموده است، بسیار جالب و ارزشمند است. جای تأسّف دارد که ما در مهد اسلام و تشیّع، باید برای روشن گری در امر حجاب و عفاف و دفاع همه جانبه از آن، به کلمات فمینیست ها و نویسندگان غربی استشهاد کنیم تا شاید باعث تغییر روش و عقیده در برخی از افراد و مسلمانانی شود که در موضوع حجاب و عفاف به اشتباه رفته و دچار مغالطه و سوء تفاهم های فراوانی گردیده اند.
خانم پروفسور «یوت ساشووسکی» وکیل دادگسری در آلمان می گوید: «ما در هر ایالتی که زندگی می کنیم، باید قوانین مربوط به آن ایالت را مراعات کنیم، نه قوانین ایالت های دیگر را. در نتیجه، رعایت قانون یک ایالت توسّط اهالی آن ایالت، به هیچ وجه ضایع کردن حقوق ساکنان ایالت های دیگر نیست. به همین ترتیب کسی که معتقد به‌یک دین است ملزم به رعایت قوانین و دستورات آن دین می باشد و این کار او به معنی ضایع کردن حقوق پیروان سایر ادیان نیست. و اگر می بینیم در جایی قانون ممنوعیت حجاب تصویب می شود، این کار، تبعیض نسبت به حقوق پیروان یک دین به نفع پیروان ادیان دیگر است». وی در جای دیگری می گوید: «من می پندارم کسی که از روی اعتقاد دینی خود روسری بر سر دارد به هیچ وجه به حقوق دیگران تجاوز نکرده است». این وکیل آلمانی تاکید می کند: «قانون ممنوعیت حجاب، به نسبت قانون ایالتی، بزرگ ترین بی عدالتی و قانون شکنی به حساب می آید و در مقابل، حجاب یکی از موانع محکم در برابر فساد و فروپاشی جامعه است. چرا در جامعه ای که عمل زشتی مثل همجنس بازی توسط قانون به رسمیت شناخته شده است، رعایت عادی ترین سفارشات و دستورات دینی برای مسلمانان ممنوع می باشد؟!».
پروفسور «روژه گارودی» از متفکّران فرانسوی، معتقد است که ممنوعیت حجاب برای مسلمانان فرانسوی نتیجه‌ی تبلیغات مسموم آمریکا و صهیونیسم بر ضدّ اسلام است. وی می گوید: «امروز، جنگ بر ضدّ تروریسم به وسیله ای برای تضعیف نمودن اسلام در جهان تبدیل شده و آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارند چهره‌ی اسلام را به جهانیان بسیار خشن جلوه دهند». گارودی ممنوعیت حجاب در فرانسه را اقدامی غیر دموکراتیک شمرده و می گوید: «حجاب یکی از اصول بنیادی و ارزشی به حساب می آید». «آلما و لیلی» هر دو دختر وکیل «لوی» که‌یک یهودی است، اسلام آورده اند و به دلیل حفظ حجاب خود از مدرسه اخراج شده اند. این دو خواهر که بر حفظ حجاب خود اصرار دارند می گویند به هیچ قیمتی حاضر نیستند دست از حجابشان بردارند. پدر یهودی این دو خواهر می گوید: «من به دین دخترانم احترام می گذارم، از آن ها حمایت می کنم و در دادگاه از آن ها دفاع خواهم کرد». لوی می گوید: «حجاب یکی از دستورات قرآن است که ارزش اخلاقی زن در جامعه را تعیین می نماید. حجاب نشانگر پاکیزه بودن، رستگاری و آلوده نبودن زن است».
خانم «هنولا ناکاتا» نویسنده‌ی ژاپنی می گوید: «اسلام آوردن برای من یک آزمایش بسیار بزرگ بود. همکاران، دوستان و نزدیکانم به من ناسزا گفته و با من بدرفتاری نموده و علاوه بر آن اهانت بسیاری کردند و حتّی با من قطع رابطه نمودند. امّا پس از مدّتی، پایداری من در حفظ حجاب، باعث پیروزی من بر همه‌ی این ناسازگاری ها گشت و همه‌ی آن ها از در صلح با من وارد گشته اند. تحمّل من در برابر این آزمایش باعث شد تا خداوند همه‌ی این ها را به من بازگرداند». خانم ناکاتا در باره‌ی احساس خود از داشتن حجاب می گوید: «با داشتن حجاب بود که من انسانیت و ارزش زنانگی خود را احساس کردم. حجاب به من می آموزد که از دسترس بیگانگان دور بمانم. امروزه به ویژه در بین جوانان، گرایش روزافزون به حجاب دیده می شود که نشانه‌ی رشد اسلام نیز می باشد. تا من زنده هستم، برای اسلام و حجاب تبلیغ خواهم کرد، چون حجاب مایه‌ی آرامش و آسایش در جامعه می باشد».
«میشل لالان» کشیش فرانسوی می گوید: «من به عنوان یک مسیحی مطمئن هستم که حجاب مسلمانان همچون یک ارزش معنوی باید آزاد باشد و جایگاه مناسب خود را در میان جامعه داشته باشد». خانم «رَجنَر اختر» سمیناری را به نام «اندیشه پیرامون حجاب اسلامی» در لندن برگزار نمود. وی می گوید: «من این سمینار را تشکیل دادم تا از خانم های محجّبه و موضوع حجاب دفاع کنم تا حجاب در کشورم آزاد باشد». وی می افزاید: «حجاب به نفع ما و کشور ماست. باید چنین سمینار هایی را در شهر های مختلف کشور تشکیل داد تا حجاب را به همه معرفی نموده و آن را تبیین کرد که همه بدانند حجاب نه تنها ضرری ندارد بلکه به نفع مردم، جامعه و کشور است». خانم «ایوان ردلی» نویسنده و خبرنگار معروف انگلیسی که اسلام آورده و محجّبه شده است، می گوید: «حجاب در زندگی من و حفظ امنیت من نقش بسیار بزرگی را ایفا نمود و من با پناه آوردن به حجاب، خود را در امنیت احساس می کنم».
«فرانتس فانون» جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی می گوید: «هرچادری که دور انداخته شود، افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره‌ی بی حجاب، امیدهای استعمار برای حمله، ده برابر می شود». همچنین می نویسد: «دیدن در برخورد با زن محجّبه، یک طرفه است، و طرف مقابل نمی تواند او را ببیند؛ و زنی که دیده نمی شود، تسلیم نمی گردد و خود را عرضه نمی کند». «خروشچف» یکی از رهبران پیشین شوروی، در باره‌ی تأثیر شهوت رانی در فروپاشی و زوال شوروی چنین گفته است: «آینده‌ی شوروی در خطر است و جوانان هرگز آتیه‌ی امید بخشی ندارند؛ چرا که بی بند و بار و اسیر شهوات گشته اند».
«ماهاتماگاندی» رهبر فقید انقلاب هند در باره‌ی مورد سوء استفاده قرار گرفتن زنان چنین می گوید: «زن با این که به ظاهر درصدد آزادی برآمد، ولی در خطر جدیدی قرار گرفت و آن خطر، بازیچه قرار گرفتن و وسیله‌ی هوس رانی های مرد شدن است. من ترجیح می دهم نسل انسان نابود شود تا این که بماند و با تبدیل زن یا ظریف ترین مخلوق الهی به‌یک وسیله‌ی عیاشی و شهوت رانی مرد، از هر حیوانی پست تر گردد. اگر من زن بودم، علیه دعوی مرد، دایر بر این که زن به دنیا آمده تا بازیچه‌ی او باشد، سخت عصیان می کردم. ای زنان! اگر آرایش کردن شما به خاطر جلب شهوت مردها است، از این کار خودداری کنید و زیر بار ننگ چنین خفّتی نروید». خانم «ساچیکورمورآتا» دکترای الهیات و اهل ژاپن در رابطه با حجاب می نویسد: «لطف زن، به با حجاب بودن اوست. اصولاً طبع هر انسانی طالب کشف تنوّع هاست. وقتی زنان به شکل امروزی بی حجاب باشند، چیزی برای جلب توجّه مرد باقی نمی گذارند. هر چیزِ با اهمیتی هر گاه چندین بار رویاروی قرار گیرد، اهمیت خود را از دست می دهد. این موضوع در تحکیم روابط زناشویی، نقش بسیار مهم و مؤثّری دارد».
«خانم شملیت» (فارغ التحصیل فلسفه از آمریکا): «پاک دامنی ثابت می کند که اخلاقیات، بهتر از بی بند و باری می تواند به روابط جنسی کمک کند. پاک دامنی حتّی می تواند فرمان خداوند باشد؛ زیرا این مفهوم را می رساند که ما انسان ها به گونه ای طراحی شده ایم که هرگاه مانند حیوانات، بی هیچ گونه خویشتن داری و پای بندی به اصول رفتار نماییم، همانند آن ها لذّت نمی بریم».
«مستر همفر» جاسوس انگلیسی که سال ها از طرف انگلیس برای محو اسلام در کشورهای مسلمان جاسوسی کرده است، در باره‌ی دسیسه‌ی بی حجابی زنان می گوید: «باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید؛ با این بیان که چادر یک عادت است از خلفای عباسی و یک برنامه اسلامی نیست. پس از آن که زنان را از چادر و عبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آن ها بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد».[1]
در پایان جملاتی از مقام معظّم رهبری را حسن ختام این نوشتار قرار می دهیم. ایشان در دیداری که با جمعی از پرستاران به مناسبت سالروز ولادت خجسته‌ی حضرت زینب کبری علیها السّلام داشتند، در قسمتی از سخنانشان به نگاه جوامع غربی نسبت به زن و جایگاه او و مقایسه‌ی آن با دین مبین اسلام پرداخته و از دسیسه و نقشه‌ی شوم آن ها در باره‌ی بانوان مسلمان پرده برداشتند. چکیده ای از فرمایشات ایشان از این قرار است:
«الگوى غربىِ امروزِ اروپایى، برخاسته و زاییده‌ از الگوى باستانى رومى و یونانى آن ها است. آن روز هم این ‌جور بود که زن وسیله ‌‌اى براى تکیّف و التذاذ مرد بود، همه چیز تحت‌ الشّعاع این بود؛ امروز هم این را می خواهند؛ حرف اصلى غربی ها این است. آن ها با چه چیزِ زن مسلمان، بیشتر دشمنند؟ باحجاب او؛ آن ها با حجاب دشمنند. با این چادر شما، با حجاب صحیح و متقن شما از همه ‌چیز بیشتر دشمنند. چرا؟ چون فرهنگ آن ها این را قبول ندارد. اروپایی ها این‌جور هستند؛ آن ها می گویند هرچه ما فهمیده ‌ایم، دنیا باید از ما تقلید کند. جاهلیّت خودشان را بر معرفت عالم مایلند که غلبه بدهند. آن ها می خواهند زن به سبک اروپایى - که عبارت است از سبک مُد و مصرف و آرایش در انظار عموم - و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بین دو جنس و این چیزها را در جامعه به ‌وسیله ‌ى زنان رواج بدهند. هر جا با این هدف گیرىِ غربی ها مخالفت بشود، فریادشان بلند می شود. کم ‌طاقت هم هستند؛ کم ترین مخالفتى با مبانى پذیرفته‌ ى خودشان را همین مدّعیان غربى تحمّل نمی کنند.
همه‌ جاى دنیا را هم توانسته ‌اند تحت تأثیر قرار بدهند مگر محیط ‌هاى اسلامى واقعى را. شما در دنیاى فقیر آفریقا و آمریکاى لاتین و شرق آسیا و هر جایى که جوامعى هستند که مراجعه کنید و ببینید، خواهید دید آن جا هم توانسته ‌اند همان الگوهاى خودشان – همان ‌جور آرایش کردن، همان‌ جور مصرف کردن، همان‌ جور ملعبه شدن زن- را رواج بدهند. تنها جایى که تیر این ها به نشان نخورد، محیط ‌هاى اسلامى است و مظهر آن ها، جامعه ‌ى بزرگ اسلامى جمهورى اسلامى؛ لذاست که به شدّت با این مبارزه می کنند. [شما] زن هاى ما باید بدانید که امروز شما سنگربان ارزش هاى اسلامى هستید در مقابل وضع جاهلى دنیاى غرب؛ شما هستید که از این حصار مستحکم فرهنگ اسلامى دارید محافظت می کنید».[2]
 

خودآزمایی

 
1- یک مورد از سخنان اندیشمندان غربی در مورد ارزش حجاب و عفاف را بنویسید؟
2- بنا به فرمایش رهبر انقلاب، غربی ها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمن هستند؟ چرا؟ 
 

پی‌نوشت‌ها

 
[1]  برگرفته از کتاب: «حجاب در نگاه بزرگان» ص 10 تا 13 و 21 تا 24.
[2] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2511 [بیانات در دیدار جمعی از پرستاران 22/8/1370] پايگاه اطلاع‌ رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت ‌الله‌ العظمی سيد علی خامنه‌ ای (مد‌ ظله‌ العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی.
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
مسلم زکی‌زاده
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: