کد مطلب: ۵۹۲۲
تعداد بازدید: ۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
مشکلات جنسی جوانان | ۱۵
خلاصه، ازدواج تأثیر قابل توجهى در مبارزه با این انحراف جنسى دارد و در صورتى که دامنه‌ی توقعات را کوتاه و تشریفات زاید و بی‌جا را از آن حذف کنند کارى است بسیار سهل و ساده و آسان، ولى متأسفانه یک سلسله اوهام و قیود غلط، دست و پاى غالب طبقات را ـ اعم از تحصیل کرده و بى‌سواد ـ در این قسمت بسته است.

بخش دوّم: جوانان و انحرافات جنسی | ۵


باید عادتى جانشین عادتى گردد


روانشناسان مى‌گویند: براى ترک یک عادت بد حتماً باید به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشین عادت بد نمود.
مثلاً کسانى که عادت به قمار دارند، و با اینکه تمام زیان‌هاى آن را مى‌بینند و حس مى‌کنند، باز حاضر نیستند آن را ترک گویند، و به گفته‌ی خودشان وقت قمار که مى‌رسد نمى‌فهمند چه نیرویى آنها را مانند یک اسیر و برده به سوى این عمل که عقل و وجدانشان آن را محکوم ساخته مى‌کشاند، چنین کسانى براى این که بر این عادات غلط پیروز شوند حتماً باید در همان ساعات، بازى صحیحى را (مانند یک مسابقه‌ی ورزشى سالم) جانشین بازى قمار کنند تا این عادت بد به اصطلاح از سر آنها بپرد.
و به عبارت دیگر، انرژى خاصى که تحت تأثیر انگیزه‌ی عادت در آن حال تحریک مى‌گردد به این سمت کشیده شود و مصرف گردد بدون اینکه هیچ‌گونه واکنش نامطلوبى داشته باشد. (دقت کنید)
در مورد عادات بد جنسى باید درست در همان ساعاتى که انگیزه‌ی آن در مبتلایان تولید مى‌شود به سراغ برنامه‌ی خاصى براى چنین ساعتى از قبل پیش بینى کرده‌اند بروند؛ به سراغ مسابقه‌ی علمى، ورزشى، مسابقه‌ی هوش، مطالعه‌ی یک اثر جالب، یک ورزش مورد علاقه مانند کوهنوردى، اسب سوارى و... این کار را آن قدر ادامه دهند که جانشین عادت بد سابق گردد.


 پرهیز مطلق از تنهایى


این‌گونه افراد باید حتماً و بدون هیچ گونه قید و شرط از تنها ماندن به شدت اجتناب کنند.
هرگز تنها نباشند؛ در خانه تنها نمانند، شب در اطاق تنها نخوابند، تنها براى مطالعه به نقاط خلوت نروند.
و به محض اینکه در محیطى احساس کردند تنها هستند از آن محیط بیرون بروند.
این‌گونه افراد مخصوصاً باید این نکته را فراموش نکنند که به مجرد اینکه نخستین تحریک را در خود حس مى‌کنند بلافاصله برخیزند و سرگرم کار دیگرى شوند. فراموش کردن این تذکر غالباً گران تمام مى‌شود.
تنهایى، محیط کاملاً مساعدى است براى پرورش میکرب این اعتیاد در فکر هر جوان، و تمام جوانانى که مى‌خواهند خوشبخت و سالم و از خطرات عظیم استمناء در امان باشند باید از تنهایى بپرهیزند.


 ازدواج در نخستین فرصت


این افراد اگر امکاناتشان اجازه مى‌دهد باید در نخستین فرصت ازدواج کنند حتى اگر امکانات آنها «تنها» براى انتخاب نامزد (البته نامزد مشروع که عقد شرعى آن اجرا شده باشد) فراهم است باید این فرصت را نیز از دست ندهند.
خلاصه، ازدواج تأثیر قابل توجهى در مبارزه با این انحراف جنسى دارد و در صورتى که دامنه‌ی توقعات را کوتاه و تشریفات زاید و بی‌جا را از آن حذف کنند کارى است بسیار سهل و ساده و آسان، ولى متأسفانه یک سلسله اوهام و قیود غلط، دست و پاى غالب طبقات را ـ اعم از تحصیل کرده و بى‌سواد ـ در این قسمت بسته است.
بعضى از جوانان معتاد از ازدواج وحشت دارند، ولى این وحشت کاملاً بى اساس است زیرا با به کار بستن دستورها، هم ترک این اعتیاد آسان است و هم پیروزى در تمام مراحل ازدواج و زناشویى.


 تلقین و تقویت اراده


«تلقین» نیز در مبارزه با این عادت، رل مهمى را بازى مى‌کند.
افراد معتاد باید مرتباً به خود تلقین کنند که به خوبى قادر هستند این عادت زشت را ترک گویند.
براى اینکه تلقین در آنها اثر قوى و سریع ببخشد آنطور که یکى از اطباى روانشناس (دکتر ویکتور پوشه فرانسوى) مى‌گوید ـ باید تلقین را به صورت زیر چندین روز پشت سر هم ادامه دهند ـ همه روز در محل آرامى که چیزى فکر آنها را به خود مشغول نسازد، فکر خود را متمرکز ساخته و با کلمات شمرده و محکم این جمله را تکرار کنند: «من به خوبى قادر هستم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم!»
تکرار این تلقین ساده اثر عجیبى در تقویت روحیه و ترک این عادت و هر عادت بدى دارد. (مى‌توانید آزمایش کنید)
علاوه بر این، باید براى تقویت اراده از مطالعه‌ی کتاب‌هاى روانى که براى تحکیم و رشد شخصیت و تقویت اراده نوشته شده است غفلت نورزند، زیرا همانطور که دانستیم ـ و همه معتادانى که موفق به ترک این عادت بد و سایر اعتیادهاى ناپسند شده‌اند اعتراف دارند ـ مهمترین گام در این راه «اراده و تصمیم» است.


پرهیز کامل


از معاشرت و همنشینى با افراد منحرف و مبتلا به این عادت بد، در همه‌ی اوقات مخصوصاً دوران مبارزه، باید به طور مطلق دورى جست همانطور که از مبتلایان به «وبا» فرار مى‌کنند. علاوه بر این، باید زیان‌ها و عواقب دردناک و مرگبار این عمل را هرگز از خاطر خود دور ندارند و هرگز گوش به سخنان وسوسه‌انگیز این و آن ندهند.
نقش معاشران بد و فاسد در ابتلاى به این انحراف، و ادامه‌ی آن، بسیار عجیب است. آنها براى اینکه کمتر احساس گناه و بدبختى کنند سعى دارند افراد دیگرى را نیز مبتلا سازند و به سرنوشت غم‌انگیز خود گرفتار نمایند، لذا همواره مى‌کوشند با سخنان وسوسه‌انگیز این عمل شوم و زشت را لذت‌بخش و کم‌ضرر جلوه دهند، ولى جوانان بیدار هرگز در دام وسوسه‌هاى شیطانى آنها نمى‌افتند.

 

 تقویت عمومى و رژیم غذایى


داشتن یک رژیم غذایى کامل و سالم که موجب تقویت عمومى بدن گردد نیز در مبارزه با این عادت که در بسیارى از مواقع از ضعف اعصاب سرچشمه مى‌گیرد و یا خود عامل ضعف اعصاب است تأثیر قابل توجهى دارد.
استحمام با آب سرد (البته در مواقعى که وضع هوا اجازه مى‌دهد) و سپس ماساژ دادن بدن با حوله نیز کمک مؤثرى به این‌گونه افراد مى‌تواند بنماید.
همچنین این افراد باید به شدت از پوشیدن لباس‌هاى تنگ و چسبان که عامل مؤثرى براى تحریک مصنوعى است بپرهیزند. این‌گونه لباس‌ها اصولاً براى همه‌ی جوانان زیان‌بخش و حتى گاهى خطرناک است؛ هم به نمو و رشد طبیعى جسم آنها صدمه مى‌زند و هم وسوسه‌انگیز و تحریک‌آمیز است.

 

 استمداد از نیروى ایمان و عقاید مذهبى


نیروى ایمان و عقیده‌ی مذهبى می‌تواند بزرگترین کمک را به این مبتلایان کند و آنها را به زودى از چنگال این عادت بد نجات بخشد.
این‌گونه افراد هرگز نباید خود را یک فرد نفرین شده و مطرود درگاه خداوند بدانند بلکه باید به لطف خداوند بزرگ کاملاً امیدوار باشند و هنگام نماز و پس از نماز که سر به سجده گذاشته و با آفریننده‌ی مهربان و بخشنده‌ی خود راز و نیاز مى‌کنند با تمام دل و جان و با تمام ذرات وجود خویش از او بخواهند که آنها را در ترک این عادت زشت یارى کند و از چنگال آن برهاند و مطمئناً هرگاه با جان و دل به او توجه نمایند، لطف خداوند مهربان به یارى آنها خواهد شتافت و در این مبارزه‌ی حیاتى پیروز خواهند شد.
و نیز باید در همه جا و در همه حال او را حاضر و ناظر بدانند و هرگز به خود اجازه ندهند در پیشگاه مقدس او دست به چنین کار خلافى بزنند.
ما اطمینان کامل داریم اگر مبتلایان، دستورهاى بالا را دقیقاً فقط براى یک ماه به کار بندند، از شرّ این انحراف رهایى خواهند یافت.

پایان


خودآزمایی


1- یکی از راه‌ها براى ترک یک عادت بد چیست؟
2- در چه صورت، تلقین در افراد معتاد (به انحراف جنسی) اثر قوى و سریع دارد؟
3- کدام عامل می‌تواند بزرگترین کمک را به مبتلایان انحراف جنسی کند؟

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: