کد مطلب: ۶۲۱۴
تعداد بازدید: ۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
نامه شماره ۲۵
با مرد اجنبی آمد و شد و معاشرت ننمایید که خطرناک است و پشیمانی می‌آورد. لابد می‌شنوید که چه بسیار دوشیزگانی که از حریم مقدّس عفّت و پاک‌دامنی، در اثر این معاشرت‌ها و ارتباط‌ها دور افتاده و در عواقب سوء این رفتارهایی که فعلاً به دوشیزگان پیشنهاد می‌شود، و آن را نشانه تجدّد و ترقی می‌دانند گرفتار شده، و آلوده گردیده‌اند و آن مطلب و مقاصدی هم که در نظر داشته‌اند، به باد فنا رفت.

نامه شماره ۲۵


محضر مقدّس مرجع عظیم‌الشأن شیعه،
حضرت آیت الله العظمی آقای صافی گلپایگانی دام‌عزّه
با عرض ادب و سلام
فردی از افراد خانواده‌مان، آن‌چنان غرب زده شده که به مجسّمه سگ و صلیب، اظهار علاقه می‌کند و هرچه پدر و مادرم او را نصیحت می‌کنند، اثر ندارد.
1. به نظر حضرتعالی، آیا این کار با روح اسلام، سازگاری دارد؟
2. اگر با مرد نامحرم، دوست باشم و به او علاقه داشته باشم، آیا از نظر اسلام صحیح است؟
3. آیا با کسی که قصد ازدواج دارم، می‌توانم ملاقات کنم؟
با آرزوی طول عمر برای آن عزیز
تهران ـ ...
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مکتوبِ حاکی از علاقه شما، به وظایف دینی واصل شد.
امید است خداوند متعال به شما و عموم بانوان و دوشیزگان مسلمان، که در این عصر به‌خصوص در معرض آزمایش و امتحانات واقع شده‌اند، توفیق دهد که از عهده امتحان به طور شایسته بیرون آمده و شخصیت اسلامی خودتان را محفوظ و تحت تأثیر تلقینات و تبلیغات سوء منحرف کننده، از خدا و راه مستقیم اسلام دور نشوید و درک کنید که وظیفه زن، در زمان ما و مسئولیتش، بسیار مهم است و در بقای جامعه اسلامی، وضع و اخلاق بانوان و پیروی آنها از تعالیم قرآن و سنت پیغمبر و ائمه(ع) حساس و خطیر و مؤثر است.


غرب‌زدگی، نشانه ضعف شخصیت


امّا مسئله اوّل، بسیار باعث تأسف است که غرب‌زدگی در جامعه مسلمان به این حد رسیده باشد که دختری که در یک خانواده و محیط مسلمان و موحّد پرورش یافته، و صدای توحید اذان و الله اکبر و شهادتین را همواره شنیده است، تا این‌گونه خود را باخته، و پیرو بیگانه باشد که به مجسمه سگ یا صلیب، که مفاد مسیحیت و حرام است، اظهار علاقه نماید، و به پند و راهنمایی پدر و مادر مهربان توجّه نکند.
این علاقه‌ها، نشانه احساس شخص به ضعف خود در برابر دیگران است که تصور می‌کند با این گرایش‌ها نقطه ضعف برطرف می‌شود؛ در حالی که این خود عین اظهار و آشکار کردن نقطه ضعف، انحراف فکر و بالغ نبودن روح است، که به جای علاقه به کمالات و ارزش‌های انسانی، به این‌گونه امور، که از عادات پوچ و زشت بیگانگان است، توجه کند و با توجه به اینکه تلقینات و تبلیغات گمراه‌کننده سمعی و بصری و بعضی مطبوعات که در اختیار دوشیزگان و بانوان گذارده می‌شود، این علایق را ایجاد و تقویت می‌نماید، و این روش‌های بی‌ارزش و زیان‌بخش را به آنها تعلیم می‌دهد. گمان می‌کنم در این موضوع بیشتر از این توضیح لازم نباشد و شما و هر بانوی بافکرِ دیگر، اگر مطالعه بنماید، آگاه و ملتفت می‌شود که این هم، آثار و نقشه‌های شوم ضد اسلام و دور کردن مسلمان، از حریم هدایت‌های اسلام است.


روابط نامشروع، پرتگاه سقوط


و اما راجع به سؤال دوم نیز آنچه به شما نصیحت و خیرخواهی می‌کنم، این است که در موضوع رابطه با مرد اجنبی بسیار مراقب باشید که رابطه‌ای خارج از حد و مرزی که شرع مقرر کرده است پیدا نکنید. با مرد اجنبی آمد و شد و معاشرت ننمایید که خطرناک است و پشیمانی می‌آورد. لابد می‌شنوید که چه بسیار دوشیزگانی که از حریم مقدّس عفّت و پاک‌دامنی، در اثر این معاشرت‌ها و ارتباط‌ها دور افتاده و در عواقب سوء این رفتارهایی که فعلاً به دوشیزگان پیشنهاد می‌شود، و آن را نشانه تجدّد و ترقی می‌دانند گرفتار شده، و آلوده گردیده‌اند و آن مطلب و مقاصدی هم که در نظر داشته‌اند، به باد فنا رفت. (یا فریب خوردند یا فرد پشیمان شد و یا جریان‌های دیگر).


علاقه‌های زودگذر


این علاقه‌هایی که شما از آن نوشته‌اید، علاقه اصیل و حساب شده نیست؛ علاقه‌ای است که بین دختر و پسری، در ایام جوانی ممکن است پیدا شود و لذا در این موارد همان راهنمایی‌های پدر و مادر و افراد دلسوز و پخته خانواده و مشورت با آنها، که فکرشان از آن احساساتی که یک دختر یا پسر جوان که به هم برخورده‌اند، آزاد است، بسیار ارزنده است.


مشورت با پدر و مادر برای ازدواج


به نظر می‌رسد اگر خیر و سعادت خود را می‌خواهید، حتماً موضوع ازدواج را با پدر و مادر در میان بگذارید. اگر آنها مخالفت کردند، ناراحت نشوید و بدانید آنها خیر فرزندشان را می‌خواهند و در این مورد تجربه شده است که نظر آنها، واقع‌بین‌تر است، و در اکثر موارد، رأی و نظرشان صائب و صحیح است.
به شما و امثال شما نصیحت می‌کنم که در این مواقع جوانی، خود را کنترل کنید و بر خود، مسلّط باشید و اطمینان داشته باشید که آینده شما قرین سعادت و خوشبختی خواهد بود.


نداشتن اختلاط با اجنبی


امّا مسئله جایز بودن دیدار و نظر به کسی که شخص قصد ازدواج با او را دارد، باید از حدود، و مقدار متعارف و به مقدار اطلاع بیشتر نباشد، و نمی‌شود که با مرد اجنبی اختلاط و معاشرت به این اسم برقرار کرد.


ازدواج با دارندگان درآمدهای حرام


اما ازدواج با شخصی که شغلش حرام و درآمدش حرام است، اگرچه به خودی خود ممنوع نیست، آن هم از ازدواج‌هایی است که برای زن مسلمان آینده لذّت‌بخشی نخواهد داشت؛ زیرا مسلمان باید از خوراک و پوشاک و اموال حرام پرهیز کند، و برای او زندگی با این شوهر دشوار می‌شود، مگر آنکه شوهر، قبل از ازدواج، شغل حرام را ترک کرده و شغل حلال و مشروعی انتخاب کند.
خداوند متعال شما و همه بانوان و دوشیزگان مسلمان را در طریق اسلام و عفت و حجاب ثابت دارد.
والسلام علیکم و رحمة الله

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: