کد مطلب: ۶۷۱۶
تعداد بازدید: ۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
امامت و امامان (ع) | ۱۰
عصمت پيامبر و امام بدين معنا نيست كه عوامل معصيت در وجودشان نيست و قدرت ارتكاب گناه ندارند. يا اين كه اگر قصد معصيت كردند خداى‏‌ متعال به طور مستقيم يا به وسيله‌ی فرشته‏‌ها از آنان سلب اختيار مى‏‌كند، بلكه معصومان نيز مانند ساير مردم داراى‏‌ غريزه‌ی شهوت و غضب مى‏‌باشند و مى‏‌توانند كارهاى‏‌ زشت را انجام دهند ولى‏‌ در عين حال از گناه اجتناب مى‏‌ورزند.

بخش اوّل: صفات  امام | ۹

عصمت امام و حدود آن‏

يكى‏‌ از صفات ممتاز امام عصمت است. عصمت يعنى‏‌ محفوظ بودن.
به كسى‏‌ معصوم گفته مى‏‌شود كه از خطا و اشتباه و فراموشى‏‌ و گناه كاملاً مصونيت دارد. به همان دليل كه پيامبر بايد معصوم باشد امام بايد معصوم باشد، چون جانشين پيامبر و تداوم دهنده‌ی راه اوست. جانشين پيامبر اگر معصوم نباشد بقاى‏‌ احكام و قوانين واقعى‏‌ شريعت كه براى‏‌ هدايت مردم نازل شده ضامن معتبرى‏‌ ندارد و الطاف الهى‏‌ به اكمال و اتمام نخواهد رسيد. جنبه‏‌هاى‏‌ مختلف عصمت را در امور زير مى‏‌توان خلاصه كرد:
1. در عقايد او باطل و خرافات وجود ندارد.
2. در فهم و درك حقايق و مسائل دينى‏‌ خطا و اشتباه ندارد.
3. در ضبط و نگهدارى‏‌ و حفظ علوم و معارف و احكام و قوانين دين اشتباه و فراموشى‏‌ و خطا ندارد.
4. در ابلاغ علوم و معارف و احكام دين به مردم مرتكب خطا و اشتباه نمى‏‌شود.
5. مرتكب كار حرام و خلاف شرع نمى‏‌شود.


رمز عصمت‏


عصمت پيامبر و امام بدين معنا نيست كه عوامل معصيت در وجودشان نيست و قدرت ارتكاب گناه ندارند. يا اين كه اگر قصد معصيت كردند خداى‏‌ متعال به طور مستقيم يا به وسيله‌ی فرشته‌‏ها از آنان سلب اختيار مى‏‌كند، بلكه معصومان نيز مانند ساير مردم داراى‏‌ غريزه‌ی شهوت و غضب مى‏‌باشند و مى‏‌توانند كارهاى‏‌ زشت را انجام دهند ولى‏‌ در عين حال از گناه اجتناب مى‏‌ورزند. رمز عصمت آنان در دو چيز است: يكى‏‌ ايمان و يقين قوى‏‌ به خداى‏‌ متعال، جهان آخرت، بهشت و دوزخ، حساب و كتاب و جزاى‏‌ اعمال، ديگرى‏‌ شهود باطنى‏‌ به آثار و عواقب كارهاى‏‌ زشت. رمز عصمت آنان در همين شهود باطنى‏‌ و نفسانى‏‌ است كه از جانب خداى‏‌ متعال به آنان عطا شده است.
رمز عصمت معصومان در مصونيت از خطا و اشتباه و فراموشى‏‌ نيز در نوع علم آنان است. علوم آنان به حقايق دين، علم حضورى‏‌ و شهودى‏‌ است‏ كه از باطن ذاتشان سرچشمه مى‏‌گيرد. آن ذوات مقدس، علم به صراط مستقيم انسانيت و منابع احكام و قوانين شريعت را در باطن ذاتشان دارند و با چشم باطن مشاهده مى‏‌كنند و غفلت و فراموشى‏‌ در آن راه ندارد، به علاوه ساختمان جسمانى‏‌ و مغز و اعصاب آنان به گونه‏‌اى‏‌ آفريده شده كه مى‏‌توانند مشاهدات حضورى‏‌ خود را بدون كم و زياد در قالب كلمات و جمله‏‌ها درآورند و به مردم ابلاغ نمايند. اين هم يكى‏‌ از الطاف الهى‏‌ و تأييدات و تسديدات ربانى‏‌ است.

عصمت در احاديث‏

مهم‏ترين دليل عصمت امام، همان دليل عقلى‏‌ است كه قبلاً بدان اشاره شد، به علاوه خود ائمه معصومين(ع) در احاديث فراوان عصمت را از صفات ممتاز امام دانسته‌‏اند؛ به عنوان نمونه، امام رضا(ع) فرمود: امام از گناه پاك و از عيوب منزّه است. داراى‏‌ علم مخصوص و با نشانه‌ی عقل و بردبارى‏‌ موصوف مى‏‌باشد. نظام دين و عزت مسلمانان و خشم منافقان و هلاكت كافران مى‏‌باشد.[1]
در جاى‏‌ ديگر همين حديث فرمود: هنگامى‏‌ كه خداى‏‌ سبحان بنده‏‌اش را براى‏‌ امور بندگان برگزيد سينه‌‏اش را براى‏‌ انجام اين مسئوليت باز مى‏‌كند، و چشمه‏‌هاى‏‌ حكمت را در قلبش جارى‏‌ مى‏‌سازد، علوم لازم را همواره به او الهام مى‏‌كند، بعد از آن از پاسخ دادن به هيچ سؤالى‏‌ عاجز نيست و در گفتن حق‏ ناتوان نخواهد بود. پس او از گناه معصوم و همواره مورد تأييد و توفيق و تسديد الهى‏‌ قرار مى‏‌گيرد و از خطا و لغزش در امان خواهد بود. خدا اين ويژگى‏‌ها را به او داده تا حجت بر بندگان و شاهد بر خلق باشد. اين فضل الهى‏‌ است كه به هر كس خواست عطا مى‏‌كند. و خدا داراى‏‌ فضلى‏‌ عظيم است.[2]
امام صادق(ع) در توصيف امام فرمود: امام گزيده‏‌اى‏‌ است از عترت حضرت محمد(ص) كه همواره در منظر خداى‏‌ متعال و مورد عنايت اوست. وى‏‌ را به پوشش خود حفظ مى‏‌كند، دام‏‌هاى‏‌ شيطان و سپاهيانش از او طرد مى‏‌شود، تهمت‏‌هاى‏‌ بد از او دفع مى‏‌شود، از آفت‏‌ها منزّه و محجوب است، از لغزش‏‌ها معصوم و از همه زشتى‏‌ها محفوظ است.[3]
امير المؤمنين(ع) فرمود: بزرگ‏ترين حد ولايت امامِ واجب الاطاعة اين است كه عصمت او از خطا و لغزش و خلاف عمدى‏‌، و ارتكاب گناهان كبيره و صغيره، دانسته شود. لغزش و خطا نداشته باشد. به كارهاى‏‌ خلاف دين نمى‏‌پردازد. و اهل لهو و لعب و عياشى‏‌ نيست.[4]

خودآزمایی

۱- حدود عصمت امام را بیان کنید.
۲- توصیف امام صادق(ع) درباره امام را ذکر کنید.

پی نوشت ها

[1]. اصول كافى‏‌، ج 1، ص 200: عن الرضا(ع) (فى‏‌ حديث) قال: الإمام المطهّر من الذنوب و المبرّى‏‌ من العيوب، المخصوص بالعلم الموسوم بالعلم، نظام الدين و عزّ المسلمين و غيظ المنافقين و بوار الكافرين.
[2]. همان، ص 202: همان حديث قال: و إنّ العبد إذا اختاره الله عزّوجلّ لأمور عباده شرح صدره لذلك و أودع قلبه ينابيع الحكمة، و ألهمه العلم إلهاماً فلم يع بعده بجواب، و لا تحيّر فيه عن الصواب، فهو معصوم مؤيّد موفّق مسدّد قد أمن من الخطايا و الزلل و العثار، يخصّه الله بذلك ليكون حجّته لعباده و شاهده عليّ خلقه و ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء و الله ذوالفضل العظيم.
[3]. همان، ص 204: عن أبي عبدالله(ع) (في حديث) قال: و صفوة من عترت محمد(ص) لم‏ يزل مرعياً بعين الله يحفظه و يكلؤه بستره مطروداً عنه حبائل إبليس و جنوده، مصرفاً عنه قوارف السؤء مبرّأ من المعاهات، محجوباً عن الآفات، معصوناً من الزلّات، مصوماً عن الفواحش كلّها.
[4]. بحارالانوار، ج 68، ص 389: عن أميرالمؤمنين(ع) (في حديث) قال: و كبار حدود ولاية الإمام المفروض الطاعة أن يعلم أنّه معصوم من الخطاء و الزلل و العمد، و من الذنوب كلّها صغيرها وكبيرها، لايزل و لا يخطأ و لا يلهو بشي‏ء من الأمور الموبقة للدين و لا بشي‏ء من الملاهي.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: