کد مطلب: ۶۸۹۷
تعداد بازدید: ۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
اسلام و تعلیم و تربیت | ۴۷
مهم‏ترين حادثه‌ی زمان بلوغ، شكوفايى‌، اشتداد و رشد سريع غريزه‌ی جنسى‌ مى‌‏باشد. در اين زمان هورمون‏هاى‌ مخصوص جنسى‌ به وسيله‌ی غدد تناسلى‌، در خون ترشح مى‌‏شود و غريزه‌ی جنسى‌ به صورت يك كشش طبيعى‌ بروز مى‌‏كند و او را به سويى‌ جذب مى‌‏نمايد. ميل جنسى‌ ابتدا درهم و برهم و نامشخص است. نوجوان احساس و تمايل تازه‏اى‌ پيدا مى‌‏كند و به سويى‌ كشيده مى‌‏شود و چيزى‌ مى‌‏خواهد امّا هدف و خواسته‏اش خوب روشن نيست.

غريزه‌ی جنسى‌ بعد از بلوغ‏


پسران معمولاً بعد از اتمام سن پانزده سالگى‌ بالغ مى‌‏شوند؛ گرچه بعضى‌ از افراد هم قبل از آن بالغ مى‌‏شوند. ولى‌ دختران غالباً در ده سالگى‌ و گاهى‌ هم ديرتر بالغ مى‌‏شوند. گفته مى‌‏شود كه حرارت و برودت هوا در اين امر تأثير دارد. در آب و هواى‌ گرم و نيمه گرم جوانان زودتر بالغ مى‌‏شوند، برعكس در كشورهاى‌ سرد، ديرتر به حد بلوغ مى‌‏رسند. بعضى‌ هم اختلافات نژادى‌ و قومى‌ را در اين امر مؤثر مى‌‏دانند.
سن بلوغ، بسيار حساس و مهم است. در اين سن تحول و دگرگونى‌ عميقى‌ در نوجوان به وجود مى‌‏آيد و او را وارد فصل جديدى‌ از زندگى‌ مى‌‏سازد. رشد سريع جسمى‌ و روانى‌ را مى‌‏توان از خصوصيات اين زمان دانست.
روييدن موى‌ سياه بر روى‌ زهار و زير بغل، احتلام شبانه و تغيير صدا را در پسران و رشد و بزرگ شدن تدريجى‌ پستان را در دختران مى‌‏توان از علائم بلوغ به شمار آورد. دختران غالباً در سن سيزده سالگى‌ عادت ماهانه مى‌‏بينند، البته گاهى‌ هم دير و زود دارد.
مهم‏ترين حادثه‌ی زمان بلوغ، شكوفايى‌، اشتداد و رشد سريع غريزه‌ی جنسى‌ مى‌‏باشد. در اين زمان هورمون‏هاى‌ مخصوص جنسى‌ به وسيله‌ی غدد تناسلى‌، در خون ترشح مى‌‏شود و غريزه‌ی جنسى‌ به صورت يك كشش طبيعى‌ بروز مى‌‏كند و او را به سويى‌ جذب مى‌‏نمايد. ميل جنسى‌ ابتدا درهم و برهم و نامشخص است. نوجوان احساس و تمايل تازه‏اى‌ پيدا مى‌‏كند و به سويى‌ كشيده مى‌‏شود و چيزى‌ مى‌‏خواهد امّا هدف و خواسته‏اش خوب روشن نيست.
نوجوان در اين زمان در يك حالت تاريك و بحرانى‌ زندگى‌ مى‌‏كند، امّا كم‏كم هدفش را مى‌‏شناسد و به جنس مخالف توجه و علاقه پيدا مى‌‏كند. پسر احساس مى‌‏كند كه دختران را دوست دارد، از ديدن صورت و شنيدن صداى‌ آن‏ها لذت مى‌‏برد. دوست دارد با آن‏ها نزديك شود و صحبت كند و اظهار محبت نمايد. براى‌ دختران خودنمايى‌ مى‌‏كند و براى‌ جلب توجه آن‏ها مردانگى‌ و نيروى‌ جسمانى‌ خود را آشكار مى‌‏سازد.
دختر نيز احساس مى‌‏كند كه از جوانان خوشش مى‌‏آيد و دوست دارد به آن‏ها نگاه كند و به آنان نزديك شود و حرف بزند. دوست دارد توجه جوانان را به سوى‌ خويش معطوف بدارد و قلب آن‏ها را بربايد. به همين جهت خود را زينت مى‌‏كند و مى‌‏آرايد و طنازى‌ مى‌‏كند.
به هر حال، بيدارى‌ و شكوفايى‌ و اشتداد غريزه‌ی جنسى‌ يك امر طبيعى‌ است كه خواه ناخواه تحقق خواهد يافت و گاهى‌ تمام زندگى‌ عاطفى‌ و فكر و ذكر نوجوان را تشكيل خواهد داد. در بعضى‌ از افراد به صورت عشق و دلباختگى‌ ظهور خواهد يافت.
نوجوان بالغ كه غريزه‌ی جنسى‌ در وى‌ بيدار شده و او را به سويى‌ جذب مى‌‏كند ولى‌ از اطلاعات كافى‌ در اين زمينه برخوردار نيست، پيوسته در صدد كشف و كنجكاوى‌ است تا در اين زمينه اطلاعاتى‌ به‏دست آورد. نسبت به روابط جنسى‌ والدين خود كاملاً حساس و كنجكاو است و گاهى‌ ساعت‏ها كشيك مى‌‏دهد تا چيزى‌ از آن‏ها به‏دست آورد. كتاب‏ها، داستان‏ها، رمان‏هاى‌ جنسى‌ و فيلم‏هاى‌ مهيج نيز از امورى‌ هستند كه نوجوانان براى‌ كسب اطلاعات جنسى‌ و لذت جويى‌ از آن‏ها استفاده مى‌‏نمايند. متأسفانه از اين قبيل كتاب‏ها و فيلم‏ها به‏طور مجاز و غير مجاز فراوان يافت مى‌‏شود و جوانان مى‌‏توانند به آن‏ها دست يابند.
از همه‌ی اينها وسيع‏تر و سهل‏تر و عمومى‌‏تر استفاده از اطلاعات دوستان است. طبق تحقيقات به عمل آمده، مهم‏ترين منبع اطلاعات امور جنسى‌، دوستان و هم‏سالان مى‌‏باشند. نوجوانان تشنه‌ی كسب اطلاعات جنسى‌‏اند، در مواقع فراغت و دور از چشم بزرگ‏ترها با هم مى‌‏نشينند و تبادل اطلاعات مى‌‏كنند.
ليكن به تجربه ثابت شده كه طرق مذكور نه تنها سالم و مفيد و كافى‌ نيستند بلكه برعكس كاملاً زيان بخش و موجب انحراف جوانان خواهد شد. به خصوص دوستان منحرف كه در به انحراف كشيدن جوانان نقش بزرگى‌ را ايفا مى‌‏كنند. نوجوانان، فردى‌ ساده لوح، زودباور و با حيا مى‌‏باشد و كاملاً در معرض اغفال شدن و فريب خوردن قرار دارد. اگر با جوانان منحرف معاشرت داشته باشد غالباً به انحرافات جنسى‌ كشيده خواهد شد. دوستان منحرف هستند كه نوجوانان ساده انديش را به خواندن كتاب‏هاى‌ جنسى‌ و تماشاى‌ فيلم‏هاى‌ عشقى‌ دعوت مى‌‏كنند و راه فساد و انحراف را در مقابل‏شان قرار مى‌‏دهند.
بهترين كسانى‌ كه مى‌‏توانند در اين موقعيت حساس از نوجوانان مراقبت كرده و اطلاعات لازم جنسى‌ را در اختيارشان قرار دهند و عاقلانه پاسخ گوى‌ مشكلات آن‏ها باشند، پدر و مادر هستند.
اوليا و مربيان در انجام اين مسئوليت بزرگ، سه وظيفه بر عهده دارند:
1. بپذيرند كه فرزندشان بزرگ شده، به سن بلوغ رسيده، غريزه‌ی جنسى‌ در او بيدار گشته و نياز به اطلاعات جنسى‌ دارد و در انجام اين مهم كسى‌ بهتر از خود آن‏ها نيست. بنابراين، در فرصتى‌ مناسب و با روشى‌ عاقلانه و دوستانه مى‌‏توانند به او بگويند تو به سن بلوغ رسيده‏اى‌، به زنان و دختران علاقه دارى‌، از نگاه كردن به آن‏ها لذت مى‌‏برى‌، دوست دارى‌ به آن‏ها نزديك شوى‌ و حرف بزنى‌، از صداى‌ زن‏ها و قيافه آن‏ها خوشت مى‌‏آيد، گاهى‌ شهوت تو تحريك شده و تو را تحت فشار قرار مى‌‏دهد، گاهى‌ درباره‌ی زنى‌ كه توجه تو را جلب كرده ساعت‏ها فكر مى‌‏كنى‌. همه‌ی اينها از امور طبيعى‌ هستند. همه‌ی پسرانى‌ كه به سن بلوغ مى‌‏رسند مانند تو هستند. تو ديگر مرد شده‏اى‌ و بايد در موقع مناسب عروسى‌ كنى‌. زندگى‌ خانوادگى‌ بسيار شيرين و زيباست. وقتى‌ عروسى‌ كردى‌ از همه‌ی اين لذايذ بلكه بيش‏تر از اينها بهره‏مند خواهى‌ شد. خدا انسان را اين چنين آفريده كه بايد ازدواج كند، چون در اين صورت، هم از نعمت اُنس و مودت بهره‏مند مى‌‏شود، هم لذت جنسى‌ مى‌‏برد و هم بچه‏دار مى‌‏شود و فرزندان خوبى‌ را پرورش مى‌‏دهد. من در اين باره به تو كمك مى‌‏كنم و در اولين فرصت مناسب همسر خوبى‌ برايت پيدا مى‌‏كنم و عروسى‌ خواهى‌ كرد. الآن صبر كن و مواظب باش از طريق ديگرى‌ درصدد ارضا و لذت جويى‌ برنيايى‌ كه گناه و انحراف است و بر جسم و اعصاب تو لطمه مى‌‏زند و آبرويت را مى‌‏ريزد.
آن گاه عواقب و آثار سوء انحرافات جنسى‌ را برايش توضيح دهد و او را از كيفرهاى‌ اخروى‌ بترساند.
مى‌‏توانند به فرزندشان بگويند: هر سؤالى‌ دارى‌ خجالت نكش و از ما بپرس، جواب تو را خواهيم داد.
پدر و مادر اگر با صميميت و دوستى‌ و عاقلانه با فرزند خود صحبت كرده و اعتماد او را به راز دارى‌ جلب نمايند از اين طريق مى‌‏توانند آگاهى‌‏هاى‌ لازم را در اختيارش بگذارند و او را از نگرانى‌‏هاى‌ روحى‌ و ابتلاى‌ جنسى‌ مصون‏ بدارند.
2. اكثر انحرافات از اوقات فراغت و بى‌‏كارى‌ سرچشمه مى‌‏گيرد. اوليا و مربيان وظيفه دارند با ايجاد اشتغالات و سرگرمى‌‏هاى‌ مناسب و تفريحات سالمِ هنرى‌ و ورزشى‌، اوقات فراغت جوانان را پر كنند تا به فكر انحراف نيفتند.
3. اكثر انحرافات از طريق دوستان منحرف به وجود مى‌‏آيد، بنابراين اوليا و مربيان بايد كاملاً مراقب دوستان و معاشرين جوانانشان باشند تا مبادا به دام افراد منحرف گرفتار شده و منحرف گردند.


خودآزمایی


1- اكثر انحرافات از چه چیزی‌ سرچشمه مى‌‏گيرد؟
2- بهترين كسانى‌ كه مى‌‏توانند در موقعيت حساس بلوغ، از نوجوانان مراقبت كنند چه کسانی هستند؟
3- مهم‏ترين منبع اطلاعات امور جنسى‌ چه کسانی هستند؟

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: