کد مطلب: ۵۴۴۶
تعداد بازدید: ۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
آسیب‌های اجتماعی| ۵۳
تماشای فیلم‌ های جنسی با توجه به رفتارهای اغراق ‌آمیز بازیگران، کم‌ کم باعث می‌ شود زوجین درباره طبیعی‌ بودن عملكرد جنسی خود دچار تردید شوند و خود را بسیار ضعیف ‌تر از آن چه هستند، بپندارند و از روابط زناشویی بیش از گذشته فاصله بگیرند.

در نوشتار قبل بیان گردید که یكى از ابزارهاى محرّك شهوت و انحراف مخصوصا در قشر نوجوانان و جوانان، دیدن فیلم هاى مبتذل و جنسى است و این فیلم ها فكر و اندیشه نوجوانان را تخریب مى كند و آنان را به سمت مسائل غیر اخلاقى سوق مى دهد. امّا نکته ای در این جا لازم به ذکر است و آن نکته از این قرار است که برخی از زوجین بنا به مشاوره غلط بعضی و یا طبق باورهای موهوم و انحرافی که مبنای علمی و دینی درستی ندارد، برای گرم شدن روابط زناشویی خود، به تماشای فیلم های مبتذل رو می آورند و این کار را برای افراد متأهّل بدون اشکال می دانند. حال آن که اوّلا این عمل برای هر فردی اعم از مجرّد و متأهّل از لحاظ شرعی حرام است و گناه محسوب می شود، ثانیا نه تنها موجب گرم شدن روابط جنسی زوجین نمی گردد، بلکه نتایج معکوس و مخرّبی در پی خواهد داشت.


عوارض مخرب تماشای فیلم‌‌های مستهجن بر رابطه زناشویی


طبق نظر کارشناسان و بررسی مراجعات مشاورین و روان شناسان، مشکلات و عوارض فراوانی برای استفاده زوجین از فیلم های مبتذل و مستهجن وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره می کنیم:


1- كاهش اعتماد به نفس:

 

تماشای فیلم‌ های جنسی با توجه به رفتارهای اغراق ‌آمیز بازیگران، کم‌ کم باعث می‌ شود زوجین درباره طبیعی‌ بودن عملكرد جنسی خود دچار تردید شوند و خود را بسیار ضعیف ‌تر از آن چه هستند، بپندارند و از روابط زناشویی بیش از گذشته فاصله بگیرند.


2- مقایسه منفی:

 

جذابیت ‌های اغراق ‌آمیز و تصنّعی چنین فیلم ‌هایی گاهی باعث می‌ شود جذابیت ‌های همسر، كم رنگ شده و با تشدید بی ‌میلی جنسی همسر، میزان فعالیت جنسی زوجین از مقدار فعلی نیز كم تر شود.


3- تقلید:

 

برخی رفتارهای بازیگران این فیلم‌ ها با وجود جذابیت ‌های بصری، گاه بسیار دردناك و آسیب‌ زننده است و زوجین ناآگاه که سعی در تقلید از آن دارند، موجب بی‌ رغبتی همسر به روابط زناشویی می‌ شوند.


 4- وابستگی:

 

هرچند در ابتدای امر زوجین با قصد بهبود روابط فیما بین به تماشای چنین فیلم ‌هایی می ‌نشینند اما در ادامه، یكی از زوجین یا هر دو متوجه می‌ شوند كه اگر در گذشته وقتی را برای با هم بودن صرف می ‌كردند، اكنون همه یا بخشی از آن وقت را برای دیدن انواع و اقسام فیلم‌ های مستهجن پر می ‌كنند و به این ترتیب، فیلم ‌هایی كه قرار بود باعث نزدیكی بیشتر زوجین به یكدیگر شود اكنون عاملی برای فاصله بیشتر آن ها از یكدیگر شده است.[1]


5- تنبلی در رابطه زناشویی:

 

کسی که لذت جنسی را با دیدن فیلم تجربه می ‌کند، دیگر لازم نیست تلاش کند تا کسی (همسر) را سر شوق بیاورد یا اصلا وظیفه ‌ای نسبت به کسی احساس کند. بسیاری از این گروه، ادعا می ‌کنند همسرشان آن ها را تحریک نمی ‌کند، به همین دلیل به او گرایش ندارند، در حالی که متوجه نیستند برای این که همسرشان بتواند به درستی نقش محرّک را بازی کند، آن ها هم باید کارهایی انجام دهند. رابطه این افراد همیشه یک طرفه بوده چون هرگز مجبور نبوده اند کسی را راضی کنند، بنا بر این درک نمی ‌کنند رابطه زناشویی یک عمل کاملا دوطرفه است که آن ها هم در مقابل وظیفه دارند موجبات هیجان و لذت طرف مقابل را فراهم کنند.[2]


6- طلاق:

 

متأسفانه در حال حاضر بیماری اعتیاد به خودارضایی با فیلم ‌های پورنو، به‌ عنوان انحراف جنسی در مردان متأهل مطرح است که منجر به طلاق هم می ‌شود. افراد باید به اندازه مواد مخدر از فیلم ‌های پورن فاصله بگیرند؛ زیرا درصد اعتیاد آوری بسیار بالایی دارد. مردی که عادت کند با پورن‌ استارها خودارضایی کند و رابطه جنسی فانتزی و ایده ‌آلی را در خودارضایی تجربه کند، نمی ‌تواند از وجود هیچ زنی بهره‌ مند شود. مرد در دنیای فانتزی خیال‌ های خود، حالتی ایده ‌آل را به تصویر می ‌کشد و باعث بروز چنین انحرافاتی و در ادامه آن طلاق جنسی، عاطفی و رسمی می ‌شود.[3]


سلامت نفس در گرو مراقبت


اگر جوانان انتظار داشته باشند که پیوسته ناظر صحنه های هوس آلود و فیلم های سکسی باشند، و همه روز قسمت مهمی از وقت گران بهای خود را صرف مطالعه «رمان های عشقی» و تماشای «عکس های مبتذل و شهوت انگیز» کنند، و در کوچه و خیابان با ولع تمام به تماشای اندام زنان و دختران مشغول باشند، و با این همه باز هیچ گونه آلودگی پیدا نکنند، سخت در اشتباهند. این گونه تحریکات مصنوعی که هیچ گونه ضرورتی هم ندارد، مسیر فکر هر جوانی را از مسائل اصولی زندگی تغییر می دهد و به سوی مسائل جنسی، آن هم به صورت حاد و طغیان گر می کشاند و شب و روز آن ها را در یک حالت اضطراب دائمی عصبی که آثار نامطلوب آن بر تمام وجود آنان سایه خواهد افکند، نگه می دارد.
ادامه این تحریکات دائمی، بهترین فصول زندگی (یعنی دوران جوانی) را بر باد می دهد، و اعصاب جوانان را در هم می کوبد. همه جوانان مخصوصا آن هائی که دارای پاره ای از عادت های غلط جنسی هستند، باید به شدت از این گونه امور بپرهیزند، از دیدن این فیلم ها و مطالعه آن رمان ها و هر گونه چشم چرانی عمدی اجتناب ورزند، آرامش و فکر خود را بی جهت بر هم نزنند و اعصاب نیرومند خود را با هیجان های دائمی تضعیف نکنند. برای موفقیت در این قسمت لازم است سرگرمی های سالمی برای اوقات فراغت خود انتخاب کنند و به کمک دوستان برنامه های صحیحی برای این اوقات تنظیم نمایند. این سرگرمی ها ممکن است: ورزش های فردی و دسته جمعی، پیاده روی در هوای آزاد، مطالعه کتب سودمند و مفید، شرکت در انجمن های گوناگون و کنفرانس های علمی یا اخلاقی باشد.[4]


کنترل زمینه های تحریک کودکان


چنان چه پیشتر بیان شد، بدیهی است که در تربیت جنسی نیز باید مانند بسیاری از تربیت های دیگر از کودکی آغاز کرد. بسیاری از بحران ها و آسیب های جنسی افراد در سنین جوانی و بالاتر، ناشی از سهل انگاری والدین آن ها در تربیت ایشان است. اسباب مختلفی می تواند زمینه بیداری میل جنسی و بلوغ زودرس را در کودکان فراهم کند، لذا دین اسلام تعالیم دقیقی را برای پیشگیری از این آسیب در نظر دارد که رعایت آن ها در تربیت جنسی و اخلاقی کودکان بسیار تأثیرگذار است. البته بررسی این مقوله مجال مستقلی را می طلبد که به جهت پرهیز از دور شدن از مباحث اصلی، تنها به گزیده ای از این مباحث اشاره خواهیم داشت.
- کنترل خواب و استراحت کودک: درباره خواب باید مراقبت داشت که به موقع باشد و وقتی کودک خسته و آماده خواب شد به رختخواب برود. هنگام خواب باید (در حدّ امکان) سر را زیر لحاف نكند، دست های او از پتو و لحاف بیرون باشد، پشت بر زمین بخوابد (روی شکم نخوابد)، پس از بیداری، از رختخواب بیرون آید و در آن نغلطد و یا لم ندهد، چراکه این گونه رفتارها می تواند منجر به عادت های غلط و گرایش به دستکاریِ خود و نهایتا خودارضایی شود.
- چگونگی بستر خواب كودكان: یك مسئله دیگر كه شرع مقدس بدان پرداخته است، جداسازی بستر خواب كودكان از یكدیگر است؛ بدین معنا كه بستر خواب اطفال را از سن معینی باید جدا كرد. احادیثی كه در این باره آورده شده است، سنین مختلفی را مطرح می كنند. مسلّم این است كه فهم و درك كودكان در این زمینه ها با هم متفاوت است؛ از این رو تشخیص این مسئله به عهده خود والدین است. البته برای اطمینان بیش تر می توانند سن پایین تر را منظور كنند تا آرامش خاطر بیش تری داشته باشند. حدود سنی مشخص شده در روایات از 6 تا 10 سال ذكر شده است؛ اما همچنان كه گفته شد تشخیص سن مطلوب به نظر والدین واگذار شده است و چه بهتر كه سن پایین تر منظور شود. پیامبر اكرم صلّی اللّه علیه و آله می فرمایند:

«فَرِّقُوا بَینَ‏ أَوْلَادِكُمْ‏ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا سَبْعَ سِنِینَ». موقعی كه فرزندان شما هفت ساله شدند، بستر خوابشان را از یكدیگر جدا كنید (البته 6 سال هم روایت شده است).[5]
همچنین رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمودند:

«الصَّبِی وَ الصَّبِی وَ الصَّبِی وَ الصَّبِیةُ وَ الصَّبِیةُ وَ الصَّبِیة یفَرَّقُ بَینَهُمْ فِی الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِینَ». در سنین ده سالگی، پسر بچه با پسر بچه، پسر بچه با دختر بچه، و دختر بچه با دختر بچه در یك بستر نباید استراحت كنند.[6] از آن چه گفته شد نباید این تصور پیش بیاید كه پس كودكان می توانند با والدینشان در یك بستر بخوابند؛ زیرا خوابیدن كودكان در رختخواب ایشان به علت آن كه ممكن است شاهد اعمال جنسی والدین باشند، به هیچ وجه، كار درستی نیست. كوچتكف، نویسنده روسی، این مسئله را به عنوان عامل بلوغ زودرس قلمداد می كند و می گوید: «وقتی كودكان با پدر و مادر در یك رختخواب می خوابند، در چنین كودكانی بلوغ جنسی زودرس مشاهده می شود كه نتیجه آن تمایل جنسی فوق العاده زیاد است».[7]
ادامه این بحث را در نوشتار بعدی دنبال خواهیم کرد، ان شاء الله.


خودآزمایی


1- بعضی از عوارض مخرب تماشای فیلم‌ های مستهجن بر رابطه زناشویی را بنویسید؟
2- برخی از راهکارهای کنترل زمینه های تحریک کودکان را بیان کنید؟

 

پی‌نوشت‌ها

 

[1] سایت باشگاه خبرنگاران جوان، عوارض مخرب تماشای فیلم‌ های مستهجن بر رابطه زناشویی.
[2] سایت هدانا، عوارض دیدن فیلم مبتذل بر زندگی زناشویی.
[3] سایت دکتر سلام، عوارض تماشای فیلم های مستهجن در زندگی زناشویی.
[4] کامجوئی بدلی (استمناء و راههای پیشگیری از آن، ازدواج بدون مقدمه ) ص 22 و 23. (با تصرّف)
[5] مكارم الأخلاق ص 223.
[6] من لا یحضره الفقیه ج ‏3 ص 436.
[7] برگرفته از مقاله: راهنمای مشاوره برای پرهیز از خودارضایی (3)، منبع: مبلغان، خرداد و تیر 1389، شماره 129، حسین نقی زاده. (با تصرّف)

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حجت‌الاسلام مسلم زکی‌زاده

برچسب ها: اخلاق ازدواج
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: