کد مطلب: ۶۷۳۸
تعداد بازدید: ۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
امامت و امامان (ع) | ۱۱
علاوه بر آنان، عايشه همسر پيامبر و ام سلمه زوجه آن حضرت، و عمر فرزند ابى‏‌ سلمه و پرورش يافته خانه‌ی پيامبر، و زينب پرورش يافته منزل پيامبر و ثوبان غلام آزاد شده آن حضرت، و واثلة بن اسقع خدمت‏گزار منزل آن حضرت كه از خواص و نزديكان رسول خدا بوده‏اند اين حادثه را براى‏‌ ديگران نقل كرده‏اند. اين افراد را مى‏‌توان به عنوان شاهدان عينى‏‌ اين حادثه معرّفى‏‌ كرد.

بخش دوّم: اهل‏بيت (ع) از ديدگاه قرآن و حديث | ۱


عصمت اهل ‏بيت در قرآن‏


براى‏‌ اثبات عصمت اهل بيت به آيه‌ی معروف تطهير استدلال شده است:
خداى‏‌ متعال در قرآن كريم مى‏‌گويد: همانا خدا اراده كرده كه ناپاكى‏‌ را از اهل‏بيت برطرف سازد و شما را [از ناپاكى‏‌ها] كاملا پاكيزه سازد.[1]
در تفسير آيه وتوضيح اين دليل به چند مطلب اشاره مى‏‌كنيم:


شأن نزول آيه‏


ترديد نيست كه آيه‌ی مذكور درباره‌ی رسول خدا و حضرت على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين(ع) نازل شده است. در اين‏باره احاديث فراوانى‏‌ داريم كه در كتب اهل سنت و شيعه به ثبت رسيده است. به عنوان نمونه: عايشه مى‏‌گويد: بامدادى‏‌ رسول خدا در حالى‏‌ كه جامه‌ی پشمى‏‌ سياهى‏‌ بر تن داشت خارج شد، حسن و حسين و فاطمه و على‏‌ وارد شدند، پس آن حضرت آنان را زير جامه‌ی‏ خود جاى‏‌ داد، آن‌گاه فرمود:

«إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».[2]
ام سلمه مى‏‌گويد:

آيه‏‌ی «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» در خانه من نازل شد، در آن هنگام فاطمه ظرفى‏‌ از غذا را خدمت ايشان آورد، رسول خدا به او فرمود: همسرت على‏‌ و فرزندانت حسن و حسين را نيز دعوت كن. وقتى‏‌ همه حاضر و مشغول غذا خوردن شدند آيه نازل شد، پس رسول خدا همه را زير عباى‏‌ خيبرى‏‌ جاى‏‌ داد و سه مرتبه فرمود: پروردگارا! اينان اهل بيت من هستند، رجس و آلودگى‏‌ را از آنان برطرف ساز و پاك و پاكيزه‏شان گردان.[3]
عمربن ابى‏‌ سلمه مى‏‌گويد:

آيه‌ی‏ «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» در خانه ام سلمه نازل شد پس رسول خدا(ص)، فاطمه و حسن و حسين(ع) را به نزد خود خواند و جامه‏اى‏‌ را كه بر دوش داشت بر آنان بيفكند و فرمود: پروردگارا! اينان اهل بيت من‏اند، رجس را از آنان برطرف ساز و پاكشان بگردان، ام سلمه عرض كرد: يا رسول الله! من نيز با ايشان هستم؟ فرمود: بر جاى‏‌ خود باش، تو نيز خوب هستى‏‌.[4]
زينب مى‏‌گويد: وقتى‏‌ رسول خدا ديد رحمت از آسمان فرود مى‏‌آيد فرمود: كيست كه على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين را دعوت كند؟ عرض كردم: من انجام مى‏‌دهم، هنگامى‏‌ كه حاضر شدند پيامبر اكرم عباى‏‌ خود را بر سر آنان افكند. و خودش نيز به زير عبا رفت، در آن هنگام جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد.[5]
ابو سعيد خدرى‏‌ مى‏‌گويد: اين آيه درباره‌ی پنج تن نازل شد: پيامبر و على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين.[6] امام حسن(ع) در خطبه‌ی خود فرمود:

ما اهل بيت كسانى‏‌ هستيم كه آيه‌ی‏ «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» درباره‌ی ما نازل شد.[7]
اجتماع اصحاب كسا و نزول آيه‌ی تطهير يكى‏‌ از حوادث مهم دوران رسالت پيامبر گرامى‏‌ اسلام است.
اصحاب كسا پنج تن بودند: پيامبر اكرم، حضرت على‏‌، فاطمه زهرا، حسن و حسين(ع).
چنان كه از احاديث استفاده مى‏‌شود وقوع اين حادثه بدين‌گونه بوده است: وقتى‏‌ آيه‌ی تطهير بر پيامبر نازل شد كسى‏‌ را نزد حضرت على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين(ع) فرستاد و آنان را به خانه خود دعوت كرد. همه را روى‏‌ فرشى‏‌ نشانيد و خود نيز در كنارشان نشست.
آن‏گاه عباى‏‌ خود يا گليم يا جامه‏اى‏‌ را بر سرشان افكند و خود نيز در زير آن جاى‏‌ گرفت. پس آيه‌ی تطهير را قرائت كرد و گفت: خدايا اينان اهل بيت من هستند، رجس و پليدى‏‌ را از ايشان دور گردان ظاهراً اصل اين حادثه در خانه‌ام سلمه همسر پيامبر اتفاق افتاده و خود اين پنج تن راويان آن بوده و براى‏‌ ديگران نقل كرده‏اند. علاوه بر آنان، عايشه همسر پيامبر و ام سلمه زوجه آن حضرت، و عمر فرزند ابى‏‌ سلمه و پرورش يافته خانه‌ی پيامبر، و زينب پرورش يافته منزل پيامبر و ثوبان غلام آزاد شده آن حضرت، و واثلة بن اسقع خدمت‏گزار منزل آن حضرت كه از خواص و نزديكان رسول خدا بوده‏اند اين حادثه را براى‏‌ ديگران نقل كرده‏اند. اين افراد را مى‏‌توان به عنوان شاهدان عينى‏‌ اين حادثه معرّفى‏‌ كرد.
جمعى‏‌ ديگرى‏‌ از اصحاب نيز اين حادثه را نقل كرده‏اند كه شاهد اصل قضيه نبودند مانند انس بن مالك، ابوالحمراء ابوسعيد خدرى‏‌ و ابن عباس.
رسول خدا(ص) براى‏‌ تثبيت بيشتر اين حادثه و اطلاع اصحاب تا مدت شش يا هفده ماه هر بامداد كه به قصد اداى‏‌ نماز صبح به مسجد مى‏‌رفت وقتى‏‌ به خانه زهرا مى‏‌رسيد آيه‌ی تطهير را بلند مى‏‌خواند و مى‏‌فرمود: اى‏‌ اهل بيت براى‏‌ اقامه نماز آماده شويد.[8]

مصاديق اهل بيت‏

اهل بيت يعنى‏‌ اهل خانه‌ی معهود. از احاديث استفاده مى‏‌شود كه خانه معهود منزل مسكونى‏‌ ام سلمه، يكى‏‌ از همسران رسول خدا بوده است. در آن خانه بود كه آيه‌ی تطهير نازل شد و پيامبر حضرت على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين(ع) را دعوت كرد و عبايى‏‌ را بر سر خودش و آنان افكند و آيه‌ی تطهير را قرائت فرمود. منظور پيامبر از جا دادن آنان زير عبا، و اجازه ندادن به ام سلمه كه به زير آن عبا داخل شود، انحصار يافتن اهل البيت در همان پنج تن بود، تا بعداً كسى‏‌ مدّعى‏‌ نشود كه من نيز از اهل بيت هستم، پيامبر اكرم همواره تصريح مى‏‌كرد كه آيه‌ی تطهير تنها درباره‌ی على‏‌ و فاطمه و حسن و حسين(ع) نازل شده است.[9]
حضرت على‏‌ و امام حسن و امام حسين(ع) براى‏‌ اثبات فضائل خود همواره به آيه‌ی تطهير استدلال مى‏‌كردند و هيچ‏گاه مورد انكار قرار نگرفتند.

تفسير آيه‌ی تطهير

براى‏‌ روشن شدن معناى‏‌ آيه بايد قبلاً به دو مطلب اشاره كنيم:
1. معناى‏‌ رجس: رجس در لغت به معناى‏‌ پليد و نجس است. اين كلمه در قرآن در دو معنا استعمال شده است: يكى‏‌ پليدى‏‌ ظاهر و نجاست شرعى‏‌، در قرآن مى‏‌گويد: بگو: در ميان آن چه به من وحى‏‌ شده است چيزى‏‌ را كه خوردن آن حرام باشد نمى‏‌يابم، جز مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوك، اين‏ها پليد هستند.[10]
2. پليدى‏‌ باطنى‏‌ و نفسانى‏‌: يعنى‏‌ كفر، عصيان و گناه. در قرآن مى‏‌گويد: اما آنان كه در دل‏هايشان مرض دارند (شنيدن آيات) بر پليدى‏‌ باطن آن‏ها افزوده مى‏‌شود، و در حال كفر مى‏‌ميرند.[11]
معلوم است كه بيمارى‏‌ قلبى‏‌ كافران پليدى‏‌ ظاهرى‏‌ نيست و خداى‏‌ متعال از آنها نخواسته از نجاست‏هاى‏‌ ظاهرى‏‌ اجتناب كنند بلكه پليدى‏‌ و زشتى‏‌هاى‏‌ نفسانى‏‌ از قبيل كفر، نفاق، عناد، سرپيچى‏‌ از فرمان‏هاى‏‌ الهى‏‌ مى‏‌باشد.
اكنون اين سئوال مطرح مى‏‌شود كه آيا «رجس» مذكور در آيه‌ی تطهير به معناى‏‌ اول يعنى‏‌ پليدى‏‌ ظاهرى‏‌ است؟ يا به معناى‏‌ دوم يعنى‏‌ پليدى‏‌ باطنى‏‌ مى‏‌باشد؟ با اندكى‏‌ دقت روشن مى‏‌شود كه نمى‏‌تواند به معناى‏‌ اول باشد چون در بيان اين مزيت براى‏‌ اهل بيت از كلمه «انّما» استفاده شده كه بر حصر دلالت‏ دارد، در صورتى‏‌ كه اگر مراد پاك شدن از نجاسات و پليدى‏‌هاى‏‌ ظاهر بود، از اختصاصات اهل بيت نبود بلكه شامل عموم مكلفين مى‏‌شد. چون از همه خواسته شده كه از آلودگى‏‌هاى‏‌ ظاهرى‏‌ اجتناب نمايند. و اگر چنين بود مزيتى‏‌ براى‏‌ اهل بيت نبوده تا مورد ستايش خداى‏‌ متعال قرار گيرند و در جاهاى‏‌ مختلف بدان افتخار كنند.

خودآزمایی

۱- معناى‏‌ رجس را شرح دهید.
۲- آيا «رجس» مذكور در آيه‌ی تطهير به معناى‏‌ اول يعنى‏‌ پليدى‏‌ ظاهرى‏‌ است؟

پی نوشت ها

[1]. احزاب، آيه 33: «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».
[2]. صحيح مسلم، ج 4، ص 1883: عن عايشة أم‏المؤمنين قالت: خرج النبى‏‌(ص) غداة و عليه مرط مرحَّل من شعر أسود فجاء الحسن بن عليّ فأدخله ثمّ جاء الحسين فأدخله ثمّ جاءت فاطمة فأدخلها ثمّ جاء عليّ فأدخله، ثمّ قال: «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».
[3]. ينابيع الموده، ص 125: عن أم سلمة رضى‏‌ الله عنها قالت: فى‏‌ بيتى‏‌ نزلت: «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فجاءت فاطمة ببرمة فيها ثريد، فقال لها: ادعي زوجك و حسناً و حسيناً فدعتهم فبينما يأكلون إذ نزلت هذه الآية فغشّاهم بكساء خيبري كانت عليه فقال: اللّهم هؤلاء أهل بيتي و خاصّتي فاذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهيراً، ثلاث مرّات.
[4]. همان، ص 125: عمر بن أبي سلمة، ربيب النّبي(ص) قال: نزلت «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» في بيت أمّ سلمة، فدعى‏‌ النبي عليّاً و فاطمة و حسناً و حسيناً فجلّلهم بكساء، ثمّ قال: «اللّهم هؤلاء أهل بيتي فاذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهيراً» قالت أمّ سلمة: و أنا معهم يا نبّي الله! قال: أنتِ على‏‌ مكانكِ و أنت إلى‏‌ خير.
[5]. همان، ص 126: عن زينب: إنّ النبى‏‌ لمّا رأى‏‌ الرحمة هابطة عن السماء قال: من يدعولى‏‌ عليّاً و فاطمة و حسناً و حسيناً؟ قالت زينب: أنا يا رسول الله! فدعتهم فجلّلهم في كسائه فنزل جبرئيل بهذه الآية و دخل معهم في الكساء.
[6]. همان: عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذاه الآية في خمسة: النبي و عليّ و فاطمة و الحسن والحسين رضى‏‌ الله عنهم.
[7]. همان، ص 126: الحسن بن علي- رضى‏‌ الله عنهما- قال في خطبة: «نحن اهل البيت الذين قال الله سبحانه فينا: «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».
[8]. مجمع الزوائد، ج 9، ص 168 و 169.
[9]. همان، ص 167: عن أبي سعيد الخدري قال قال رسول الله(ص): نزلت هذه الآية في خمسة: «إِنَّما يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ البَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فيّ و في علي و فاطمة و حسن و حسين.
[10]. انعام، آيه 145: «قُلْ لا أَجِدُ فِيما أُوحِىَ إِلَىَّ مُحَرَّماً عَلى‏‌ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ».
[11]. توبه، آيه 125: «وَأَمّا الَّذِينَ فِى‏‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلى‏‌ رِجْسِهِمْ وَماتُوا وَهُمْ كافِرُونَ».

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: